- Humanitarinių mokslų daktaras Ramūnas Čičelis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Daugiau nei prieš penkiolika metų mokslo festivalio „Erdvėlaivis Žemė“ metu Vilniaus universitete korporacijos „Microsoft“ atstovai pristatė būsimąsias „Windows“ operacinių sistemų vizijas ir naujoves. Vienas labiausiai tada stebinusių faktų buvo tas, kad kompiuterijos kūrėjai žadėjo tokią „Google“ paieškos versiją, kuri turės intuiciją – gebės nuspėti ir pasiūlyti vartotojui tai, ko jis galbūt ieško. Regis, šiandien nieko nestebina tai, kad, paieškos laukelyje įvedus vieno ar kito asmens vardą, paieškos sistema čia pat pasiūlo galimų pavardžių variantų. Žinoma ir akivaizdu, kad „Google“ beveik visada intuityviai vartotojui rodo ne vien asmenvardžius, bet ir daugelio pasaulio kalbų kone kiekvieno žodžio kombinacijas su kitais žodžiais, remdamasis informacija, kurią kaupia paieškos variklis.
Informacinių technologijų ir intuicijos sąsajos dabar yra jau nenutraukiamos ir gerokai įsibėgėjusios. Tai, kad mašina ir jos virtualiosios versijos turi nuojautą, yra daugiau nei vien tik kompiuterinis fenomenas. Tai – žmogaus intuicijos „tęsinys“ tokiu pavidalu ir dėl tokių priežasčių, apie kurias mąstė ir rašė medijų teoretikai dar praėjusio šimtmečio antrojoje pusėje. Kai sukuriama technologija, kuri „pratęsia“ vieną ar kitą žmogaus gebėjimą, šis asmeniui, grupėms ir visuomenėms tampa beveik nereikalingas – tai, ką atlikti gali mašina, žmogui daugiau neturi kelti jokių rūpesčių, išskyrus nenutrūkstamo medijos veikimo užtikrinimą. Tai, kad nuo šio tūkstantmečio pradžios gyvename sociume, kuriame žmonėms nebereikia intuicijos, susiję su daugelio kultūrologų ir antropologų diagnozuojamu žmonijos ateities projekto nebuvimu – kai ateities nebereikia nujausti, vaizduotė tampa beveik paralyžiuota.
Potekstė, kaip kalbinis reiškinys, bylojantis, kad kažkas sakinyje, pastraipoje ar tekste yra nujaučiama, bet tiesiogiai nepasakyta, šių dienų visuomenėje vis labiau tampa anachronizmu. Mūsų gyvenimas eina tokioje aplinkoje, kurioje vertinamas ne nutylėjimas, o kuo garsesnis šauksmas ir noras nustelbti kitus balsus ar tekstus. Kaip Lietuvoje parodė periodiškai besikartojantys atminties konfliktai dėl istorinių asmenybių literatūrinės kūrybos, joje sukurtų poteksčių šiandienos Lietuvos žmogus suprasti negeba, nes mūsų jau kelis dešimtmečius bent akivaizdžiai niekas nepersekioja, esame laisvi sakyti tai, ką galvojame. Paradoksas, kad ši laisvė reiškia bet kokio nutylėjimo draudimą. Virtualybė, socialiniai tinklai ir dirbtinis intelektas įgalina tokį individą, kuris niekada nenori tylėti. Dar prieš šimtmetį Vakarų filosofijoje ir literatūros suvokimo teorijose mąstytojai formulavo teiginius apie tai, kad ir mūsų kasdienė kalba, ir grožinės literatūros tekstai visada turi vadinamuosius prasmės tarpus – jokia kalba, pasak pažangiausių jos tyrinėtojų, negali išsemti visko, ką žmogus ketino pasakyti ir pasakė, tekstas visada ir bent iš dalies sukuria nežinią. Šiandienos rėkiančios minios ir kalbėjimo perteklius – dar viena priežasčių, kodėl gyvename taip sutrikę, kaip, regis, niekada anksčiau.
Ar rėkianti visuomenė, pasitelkusi dirbtinį intelektą, išsaugos galimybę patylėti?
Dirbtinis intelektas, jo programinė įranga siekia tikslo, kuris žmonijos istorijoje ilgus amžius atrodė neįveikiama užduotis: sukurti tekstus, tobulai atitinkančius tai, ką vartotojas ir norėjo pasakyti. Kiekvienam mokykloje bandžiusiam parašyti literatūrinį rašinį iš patirties žinoma situacija, kai rašantysis nori pasakyti vieną ar kitą teiginį, tačiau sukuria tokį tekstą, kuris neatitinka išankstinio lūkesčio. Kalba tokiam rašančiajam tarsi nepaklūsta. Tai nėra vien tik progimnazijų ar gimnazijų lygmens reiškinys – tai būdinga net ir įgudusiems poezijos ar prozos meistrams: norint parašyti viena, galutinis tekstas, nebūtinai nuviliamai, skiriasi nuo pradinio sumanymo – parašoma kas kita.
Mokslo disciplinos semiotikos, nagrinėjančios reikšmės kūrimą ir funkcionavimą, atstovas Kęstutis Nastopka yra parašęs ir išleidęs knygą, kuri iškalbingai pavadinta „Išsprūstanti prasmė“. Dirbtinio intelekto eroje apie jokius „išsprūdimus“ kalbėti, atrodo, greitai jau neteks – rašinys viena ar kita tema maksimaliai atitiks vartotojo užklausą. Taigi, mokykloje tai reiškia, kad klausimas „ką norėjo pasakyti kūrinio autorius?“ bus tiesiog neįmanomas. Didžioji vertybė bus JAV gyvenančio mokslininko Dano Lapkaus disertacinė monografija „Poteksčių ribos“, kurios autorius gilinasi į potekstės reiškinį sovietmečio lietuvių literatūroje, o pačioje disertacijoje – ir priespaudos metų dailėje.
Grožinės literatūros dėstymas, tikėtina, po kelių dešimtmečių bus toks, kokia dabar yra siaura egiptologijos tyrinėjimų sritis – tai, kas istoriškai yra nutolę ir šioms dienoms jau reiškia tik negrįžtamą praeitį. Žinoma, kelioms dešimtims lietuvių literatūros mokslininkų ta istorinė praeitis bus tikresnė už jų gyvenamąjį laiką. Tai – istorikų eskapistinė paguoda.
Potekstės netektis nebūtų toks skaudus reiškinys, jei jis nebūtų susijęs su tuo, ką religijos filosofai vadina artuma – tokius žmonių santykius, kuriuose labai daug kas lieka neišsakyta, tik nujaučiama, jautriai nutylima. Tiesa, kad artumos santykyje verbaline kalba pasakoma labai nedaug – šnekėjimo triukšmą nutildo transcendencijos tyla, apie kurią lietuvių mąstytojai rašė prieš kelis dešimtmečius ir dar seniau. Ar rėkianti visuomenė, pasitelkusi dirbtinį intelektą, išsaugos galimybę patylėti? Tai klausimas, nuo kurio priklauso, ar ateityje bendrausime lyg mašinos, ar visgi dar būsime menantys humanizmo tradiciją ir ją kūrybingai tęsiantys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Švęsti negalima laukti1
Kaunas šiandien pirmasis šalyje įžiebia Kalėdų eglutę, jaukiai išpuoštą meduoliais. Pavymui – Radviliškis, Akmenė, Švenčionys ir t. t. Prasideda kalėdinis maratonas, ir maratonas čia – tinkamas ...
-
Kur pakasė kamuolį?1
Tai panašu į mamos elgesį su vaiku, kuriam labai prastai sekasi. Štai grįžta jis nusiminęs. „Kas yra, vaikeli?“ – „Pašalino iš mokyklos futbolo komandos.“ – „Nieko, vaikeli, tik nenusim...
-
Putinai šnara: cvirk, cvirk2
Levas Davidovičius Bronšteinas (1879–1940), žymiausias Trockių giminės atstovas, gimė 1879 m. lapkričio 7 d. (veikiausiai pagal Grigaliaus kalendorių) semito ūkininko Davido Leontjevičiaus (1847–1922) ir jo žmonos Anos Lvovnos (185...
-
Kas mūsų laukia 2025-aisiais?1
Lapkričio mėnesiui besiritant į antrąją pusę, vis dažniau pagalvojame apie šv. Kalėdas ir Naujuosius metus. Taigi suvokiame, kad neišvengiamai netrukus žengsime į 2025 m. Kas mūsų laukia kitais metais ekonomine prasme? Pažvelkime į ...
-
Kriminalizuos laisvą žodį?6
Lietuvoje policija pradėjo patikrinimą dėl europarlamentaro D. Žalimo pasisakymų feisbuke apie naujai sudarytą valdančiąją koaliciją Seime. ...
-
Ritualiniai protestai2
Sekmadienį Berlyne „gerieji rusai“ surengė keistą akciją. Forma ji priminė ritualinę ceremoniją: be būgnų, bet su užkalbėjimais, kuriuos daugsyk kartojant, matyt, galima išvaryti iš Kremliaus blogąsias dvasias. Laimei, min...
-
Nuo karo dievo mūsų neišgelbės ir pats Donaldas – net ir to išties norėdamas
Karas yra galingesnis net, baisu pasakyti, už Visagalį Griausmavaldį Donaldą, tad net jis nepajėgus to karo sustabdyti. Na, gal Donaldas galėtų jį tik pristabdyti ir tai tik tokiu atveju, jei to norėtų kitas asmuo. ...
-
Pirmyn į kultūrą, meną ir „porno“8
Praėjusią savaitę Ukrainos Aukščiausioji Rada tvirtai žengė į tikrąją demokratiją – įteisino pornografiją. Nežinia, kiek įtakos tam turėjo Šiaurės Korėjos kariūnai, besiveržiantys į Rusiją vien dėl to, kad ten š...
-
Su gimtadieniu, Salomėja22
Lapkričio 17-ąją sukanka 120 metų, kai gimė Salomėja Nėris. Poetė, kurios teismas iki šiol nesibaigia. Kol sostinės burbulo teisuoliai linčiuoja, paprasti regionų žmonės mini jos jubiliejinę sukaktį: rengia literatūrines popietes, skaity...
-
V. Matijošaitis: negaiškite laiko intrigoms – imkitės darbų177
Rinkimai baigėsi, Seimas – prisiekė. Sveikinu valdančiuosius ir Seimo Pirmininką su komanda. Šiuos žodžius tikėjausi parašyti ne tik Parlamento vadovui, bet ir naujajai Vyriausybei. Deja, ministrų kabineto paskyrimo neišlauki...