Į Kauną atkeliauja „Didis blogis“

Gausių diskusijų Vilniuje sulaukęs Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis "Didis blogis" atkeliauja į Kauną.

Spektaklis ypatingas tuo, kad jį statė žymus vengrų režisierius Arpadas Schillingas. Kartu su dramaturgu Mariumi Ivaškevičiumi ir žinomiausiais šalies aktoriais jis atvirai ir aštriai kalba apie šiandienes politines aktualijas, apie karą ir jo grėsmę.

Mintimis apie kūrybinį procesą ir darbą su pasauline įžymybe A.Schillingu sutiko pasidalyti spektaklyje vaidinanti aktorė Diana Anevičiūtė-Valiušaitienė.

– Kaip šis spektaklis jus pakeitė? Ką naujo savyje atradote?

– Spektaklį pradėjome repetuoti kitaip, nei įprasta: teatras surado Žeimių kaimo sodybą Dzūkijoje – toli nuo miesto triukšmo. Šis sumanymas ypatingas tuo, jog vaidinimo pagrindas – ne konkreti pjesė, o mūsų asmeninė patirtis karo tema: ką karas reiškia mums, kai visai šalia, Ukrainoje, – tai šiurpi realybė. Vėliau tema išsiplėtojo į karo sukeltą blogį – prievartą, smurtą, valdžios abejingumą, gyvybės nuvertinimą. Daugeliui mūsų iš pradžių buvo sunku, bet režisierius sukūrė nepaprastai šiltą, pilną humoro, geranoriškumo ir pagarbos atmosferą. Režisierius A.Schillingas, buvęs Budapešto teatro "Creator" vadovas, netikėtai atleido visus aktorius, nes, jo teigimu, "teatras prarado ryšį su gyvenimu" ir vos su keletu aktorių  pradėjo dirbti vaikų namuose. Čia pamatė, kad tų vaikų gyvenimo istorijos – skaudesnės ir aktualesnės, nei parašytos pjesės.

Repeticijose mums buvo palikta laisvė – patiems kurti situacijas, įvykius, galėjome klysti, po to smagiai iš visko pasijuokti.

Aš pakeičiau patį požiūrį į darbą – į viską reikia žiūrėti kiek lengviau, pozityviau, ne vaidinti, bet daugiau žaisti šia tema, tik su tikėjimu ir atsidavimu.

– Spektaklyje jūs vaidinate ar labiau būnate savimi?

– Šiame spektaklyje aš bandau pradėti nuo savęs, įsivaizduoti personažą įvairiomis aplinkybėmis, ieškoti pateisinimo ir priežasčių, kodėl žmogus gali taip pasielgti, mano personažas, praradęs staiga viską, kas brangiausia, degraduoja, nes neturi tvirto vertybių pagrindo.

– Galbūt dirbdama su režisieriumi A.Schillingu ir teatro mene atradote kažką naujo?

– Režisierius nesiekia vienas būti kūrėju: leidžia aktoriams būti jo sumanymo bendraautoriais, paakina prisiimti daugiau asmeninės atsakomybės: juk pjesės dar nebuvo parašytos. Ji atsirado iš mūsų pačių kurtų etiudų visumos! Šiame spektaklyje buvo suburta labai geranoriškų ir atsidavusių savo profesijai žmonių grupė. Esu dėkinga jiems už tai.

– Spektaklyje vaizduojama nemažai smurto, dėl to po premjeros spektaklis sulaukė neigiamos ne vieno žiūrovo reakcijos. Kaip jūs pati tai vertinate? Ar kūrybinio proceso metu jums nekilo vidinio pasipriešinimo?

– Taip, smurtas veikia mane net labiau, nei aš įsivaizdavau, per repeticijas jo buvo mažiau. Ši blogio tema antrojoje dalyje mus įmeta į pragarą, ir, suprantama, žiūrovams tai gali nepatikti. Režisierius bando provokuoti, bet kartu ir suteikti vilties, nors ir nedidelės, kad Blogis bus nugalėtas.

– Į atranką susirinko apie 60 aktorių, o atrinko tik dvylika, tarp kurių esate ir jūs. Kaip manote, kas lėmė sėkmę?

– Per aktorių atranką taip pat improvizavome etiudus. Pvz., reikėjo pačiam sukurti įtikinamą istoriją apie norą emigruoti. Tau reikalingas leidimas. Ateini pas biurokratą, jis turi nerašytą įsakymą neišleisti iš šalies, o jį reikia įtikinti, kad tau būtina išvykti. Režisieriui buvo svarbu matyti, kaip greitai aktorius įsijaučia į situaciją, ar staiga patiki naujomis aplinkybėmis, ar lengvai perima netikėtumus.

Gal tai ir lėmė sėkmę.

– Kaip manote, ar teatras gali padėti spręsti realias ir be galo aktualias politines problemas? Šiuo atveju – karo problemą.

– Teatras skirtas žmonių jautrumui žadinti, dėmesingumui vienas kitam, skatinti mąstyti. Tokių problemų, kaip karas, negali išspręsti net šalių vadovai, juk dažnai – jie patys karus ir sukelia.


Nepripažįsta sienų

Arpadas Schillingas (g. 1974) – vengrų teatro režisierius ir šiuolaikinio meno agentūros "Krétakör" meno vadovas. 1991–1993 m. jis buvo "Kerekasztal" ("Apskritojo stalo") teatro trupės narys, iki 1995 m. vaidino "Arvisura" teatre. Statyti spektaklius pradėjo būdamas devyniolikos, 1995-aisiais įstojo į Budapešto teatro ir kino akademiją studijuoti režisūros, tais pačiais metais įsteigė "Krétakör" ("Kreidos rato") teatrą.

1998–2000 m. pripažintas Vengrijos režisierius Gaboras Zsambékis pakvietė A.Schillingą dirbti pasaulyje garsiame "Katona József" teatre. 1999-aisiais su studentais iš Strasbūro nacionalinio teatro A.Schillingas sukūrė ir Europos teatrų sąjungos festivalyje parodė spektaklį "Be tėvo" pagal Antono Čechovo kūrinį "Platonovas". Tais pačiais metais A.Schillingas laimėjo Vengrijos teatro kritikų prizą "Perspektyvių profesionalų" kategorijoje už spektaklį pagal Istvano Tasnadi kūrinį "Visuomenės priešas", sukurtą taip pat "Katona József" teatre. Vėliau režisierius atmetė kelis kvietimus dirbti valstybiniuose teatruose ir drauge su kultūros vadybininku Maté Gasparu "Krétakör" teatrą pavertė nuolatine teatro organizacija. Ryškiausias pastatymas, tam tikra "Krétakör" emblema laikoma 2003 m. sukurta Antono Čechovo "Žuvėdra".

2008 m. A.Schillingas pertvarkė įsteigtą teatrą: repertuarų sistemą pakeitė projektais paremtu darbu, atsisakė trupės, iš pavadinimo išmetė žodį "teatras", liko tik "Krétakör". Šiuo metu "Krétakör" prisistato kaip šiuolaikinio meno agentūra ir yra daugiausia gastroliuojanti ir geriausiai užsienyje žinoma vengrų kūrybinė grupė. Po pertvarkų režisierius ėmėsi didžiulių meninių eksperimentų, orientuotų į švietimą, socialinį vystymąsi ir talentų ugdymą. Nuo 2008-ųjų A.Schillingas dirba meno vadovu keliose kultūrinėse ir mokymo programose Budapešte ir užsienyje (Paryžiuje, Prahoje, Miunchene), savo projektus kuria mokyklose, mažose ir atokiose bendruomenėse. Nuo 2006 m. svečio teisėmis dėstytojavo įvairiose teatro mokyklose Paryžiuje, Šampanės Šalone, Lione, Lozanoje, Strasbūre.

Režisierius laimėjo daugybę apdovanojimų, tarp kurių – tarptautinė Stanislavskio premija (2005), Prancūzijos kultūros ministerijos suteiktas Meno ir kultūros kavalieriaus ordinas (2008) ir Europos naujosios teatro realybės prizas (2009).


Kas? LNDT spektaklis "Didis blogis".

Kur? Kauno nacionaliniame dramos teatre.

Kada? spalio 20 d. 18 val.


Šiame straipsnyje: spektakliaiDidis blogisteatras

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
    Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių

    Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...

  • Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių
    Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių

    Ateinantį savaitgalį, lapkričio 30–gruodžio 1 d., kauniečiai ir miesto svečiai galės pasigrožėti įvairiausių veislių triušiais, sužinoti naudingų dalykų apie jų auginimą ir dalyvauti kitokiose veiklose. Visa tai vyks prekybos mies...

    3
  • Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas
    Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas

    „Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...

    3
  • Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“
    Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“

    Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...

    9
  • Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
    Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos

    Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...

  • Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!
    Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!

    Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...

    4
  • Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
    Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.

    LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...

  • Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru
    Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru

    „Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...

    2
  • Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
    Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui

    Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...

  • Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu
    Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu

    Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...

    1
Daugiau straipsnių