Festivalis „Permainų muzika“ panardins į prancūzišką garsovaizdį

  • Teksto dydis:

Šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“, diriguojamas Karolio Variakojo, jau spėjo tapti laukiamu klaipėdiečių festivalio „Permainų muzika“ svečiu. Po trejų metų pertraukos „Synaesthesis“ sugrįš į Klaipėdą su koncertine programa „Vortex Temporum“.

Laukia garsiniai nuotykiai

Koncerto pradžioje skambės Vokietijoje gyvenančios lietuvių autorės Dianos Čemerytės kompozicija „Meine Seele wartet… After Listening to Bach“. Joje kompozitorė subtiliai suderino Johanno Sebastiano Bacho muzikoje rastas inspiracijas ir šiuolaikinės muzikos išraiškos priemones.

Po šios kompozicijos dėmesys nukryps į prancūzišką garsovaizdį, spalvingą prancūzų kūrėjų Sylvaino Marty („Lithuanian Rotation“) ir Régiso Campo („Pop Art“) garsinę vaizduotę.

Antroji dalis publiką panardins į monumentalų Gérardo Grisey opusą „Vortex Temporum“. „Išgirsti G.Grisey muziką reiškia leistis į garsinius nuotykius, kurie jūsų ausis pakeis amžiams“, – kadaise taip apie vieno įtakingiausių XX a. kompozitorių, prancūzų spektralisto G.Grisey muziką rašė „The Guardian“.

Pilnas laukinės energijos

Tuo pačiu metu neapdirbtas ir ištobulintas, griežtai struktūruotas, tačiau pilnas laukinės energijos – toks yra šio kompozitoriaus opus magnum, trijų dalių jaudinanti kelionė garsu „Vortex Temporum“ fortepijonui, styginiams ir pučiamiesiems. Kūrinys – savotiškas kompozitoriaus testamentas, garso ir laiko formatų meditacija, kurios pradinis, sunkiai atpažįstamas motyvas pasiskolintas iš Maurice’o Ravelio „Dafnio ir Chlojės“.

Dar šv. Augustinas, vienas įtakingiausių ankstyvosios krikščionybės filosofų, yra rašęs, kad laikas pats save įrodo tol, kol kažkas imasi bandyti jį įžodinti. „Vortex Temporum“ G.Grisey laiką paverčia materialia medžiaga, kartu tyrinėdamas garso – fizikinio fenomeno – elgsenas erdvėje. G.Grisey šiame kūrinyje molekulių judėjimą – garso medžiagą – paverčia suvokiama, ją analizuodamas trimis skirtingomis skalėmis: žmogaus akimis, per molekulinį mikroskopą, arba atitoldamas, tarsi per teleskopą, ką pats kompozitorius vadina „žmonių, vabzdžių ir banginių laiku“.

Pasišventę ir įkvėpti

Vilniaus miesto ansamblio vardą ir paramą užsitikrinęs „Synaesthesis“ vykdo aktyvią koncertinę veiklą, prisistatydamas ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių publikai. Nuo pat susibūrimo ansamblis siekė atlikti pačią naujausią, XXI a. sukurtą įvairių šalių kompozitorių muziką. Jo profesionalumas, atvirumas įvairioms meno sintezės formoms, nuoširdumas atliekant įvairaus pobūdžio akademinius bei eksperimentinius kūrinius traukia ir žavi klausytojus. Tuo klaipėdiečiai prieš trejus metus įsitikino per debiutinį vilniečių kolektyvo pasirodymą Klaipėdos koncertų salėje.

„Ansamblio spiritus movens K.Variakojis sugebėjo suburti atlikėjus, pasišventusius šiuolaikinei muzikai, ir juos taip įkvėpti, kad koncertų metu ansamblio energija, atrodo, veržiasi per kraštus,“ – pastebėjo kompozitorius Mindaugas Urbaitis.

Programą „Vortex Temporum“ spalio 7 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje atliks Vytenis Gurstis (fleitos), Artūras Kažimėkas (klarnetai), Diemantė Merkevičiūtė (smuikas), Monika Kiknadzė (altas), Arnas Kmieliauskas (violončelė), Marta Finkelštein (fortepijonas) ir dirigentas K.Variakojis.

Šiuo koncertu festivalis „Permainų muzika“ su publika atsisveikins iki kitų metų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių