- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose šį penktadienį 16 val. pradės veikti Viktoro Paukštelio personalinė kūrinių paroda „Gambitas“, kuri čia bus eksponuojama visą mėnesį.
Meno istorijos pėdsakais
Tapytojas V.Paukštelis savo darbų parodai Klaipėdoje suteikė vieno naujausių, šiemet sukurto paveikslo pavadinimą. Gambitas (pranc. gambit, it. dare il gambetto – pakišti koją), anot Tarptautinių žodžių žodyno, – šachmatų (arba šaškių) partijos pradžia, kurioje paaukojama figūra arba pėstininkas, kad būtų galima greičiau, aktyviau pulti.
Parodoje „Gambitas“ autorius pateiks ir seniau sukurtus, ir naujausius tapybos darbus bei piešinius. Parodos kuratorė dailėtyrininkė, humanitarinių mokslų daktarė Raminta Jurėnaitė, pristatydama parodą, akcentavo vieną svarbiausių V.Paukštelio kūrybos jungčių – meno istorijos pėdsaką. „Tapytojas V.Paukštelis savo drobėse „skolinasi“ ikonografinius meno istorijos simbolius, alegorijas ir kitus motyvus iš senųjų ir moderniųjų meistrų paveikslų. Menininkas eruditas inspiracijų randa ir moksliniuose, biografiniuose ar literatūriniuose tekstuose, – teigė R.Jurėnaitė. – Atsirinkdamas paveikslus iš meno istorijos, V.Paukštelis apeliuoja į kolektyvinę atmintį. Pirmiausia jam svarbu senųjų meistrų vaizdinių universalumas. Praeitis V.Paukštelio kūriniuose susiejama su šių dienų įvykiais. Klasikos meistrų keltiems uždaviniams tapytojas pateikia šiuolaikinius komentarus. V.Paukštelis tapo ne tiek pačius meno istorijai svarbius paveikslus, kiek jų pėdsaką kultūrinėje atmintyje. Iš klasikų šedevrų jis perima tik pavienius kompozicinius motyvus. Tokius fragmentus tapytojas perkelia į tuščią erdvę arba sujungia su kitais fiktyviais vaizdais. Patyrę déjà vu jausmą žiūrovai įtraukiami į V.Paukštelio interpretuotų kūrinių atpažinimą. Tai ne visada lengvas procesas. Tik kai kada tapytojas į pagalbą ateina su nuoroda į šaltinį savo paveikslo pavadinime.“
Būties trapumo tema
Dailėtyrininkės teigimu, apgalvotose V.Paukštelio kompozicijose nėra vietos atsitiktinumui. Laukymių pamiškės ar jūros peizažo panoramos, kaip ir tuščias fonas, čia atlieka teatro kulisų vaidmenį. Žmonių ar gyvūnų grupės, kaip ir pavienės jų figūros, išdėstomos pirmame kompozicijos plane tarsi scenos aikštelėje. Paklusdamos paslaptingai choreografijai, būtybės stabteli akimirkai ar sustingsta amžinu miegu. Taip kiekvienam veiksmui, gestui ir objektui suteikiama ceremonialaus iškilmingumo. Šį įspūdį dar labiau sustiprina istoriniai personažų kostiumai ir aksesuarai.
Visais kūrybos periodais V.Paukštelis tapo paukščius. Anot tapytojo, taip jis ironizuoja autoportretą ir savirefleksiją, pasitelkdamas žodžių žaismą su savo pavarde. Paukščių atvaizduose išorinis ir vidinis pasauliai susipina. Anot menininko, „paukščiai turi tą jėgą savyje – trapumą ir lengvumą. O dar tas skrydis, kuriuo jiems neprilygsime“. R.Jurėnaitės pastebėjimu, ankstyvojoje kūryboje menininkas ekspresyviai tapydavo paukščius tą akimirką, kai jie trumpam nutupia tarp skrydžių, o pastaraisiais metais paukščių tema jo kūryboje atsiskleidžia visai kitu pavidalu. Veržlius, gyvus paukščius pakeitė jų kruopščiai preparuotos iškamšos. Tapydamas negyvus paukščius, menininkas čia, kaip ir aibėje kitų kūrinių, prisiliečia prie mirties temos.
Gražus, bet klaidus labirintas
Pastaraisiais mėnesiais per užsitęsusią karantino izoliaciją nutapytuose paveiksluose atsiskleidžia prieštaringos kūrėjo nuotaikos. Tapytojas įtaigiai grįžo prie pamėgtos „tapybos apie tapybą“. Pagal Eduardo Mane paveikslo motyvą nutapė diptiką „Miegantis matadoras“, skausmo ir išraiškos jėga pralenkiantį visus ankstesnius V.Paukštelio kūrinius būties trapumo tema. Kartu jis atskleidžia melancholiško humoro pojūtį ir net aštrią ironiją, nutapydamas aibę paveikslų su trikdžiais.
Ekstremaliai skirtingo dydžio drobės – nuo monumentalių iki miniatiūrinių – tapytojo parodose sujungiamos į grupes, tarp jų sukuriant ryšius. Paveikslų išdėstymas erdvėje ir ant sienų jam yra sudėtinė meninės raiškos dalis. Ekspozicija – apmąstymo ir intuicijos rezultatas, panašiai kaip šachmatų kompozicija. Klaipėdoje, kaip ir ankstesnėse V.Paukštelio parodose, nekuriamas linijinis pasakojimas su užuomazga, kulminacija ir atomazga. Eidami iš salės į salę, stebėtojai pateks į gražų, bet klaidų labirintą, aidu atkartojantį vienos istorijos fragmentus.
Apie autorių
V.Paukštelis (gim. 1983 m.) Vilniaus dailės akademijoje (VDA) 2018 m. įgijo tapybos bakalauro laipsnį, 2020 m. – tapybos magistro laipsnį. 2009–2012 m. rezidavo menininkų rezidencijoje Paryžiuje (Cité Internationale des Arts de Paris). 2017 m. gavo Vilniaus „Rotary“ klubo premiją, 2016 m. – VDA Justino Vienožinskio premiją. Šiuo metu gyvena ir kuria Vilniuje.
Parodose aktyviai dalyvauja nuo 2011 m., yra surengęs aštuonias personalines parodas, dalyvavo jungtinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje. Jo kūrinių yra įsigiję MO muziejus Vilniuje bei privatūs Lietuvos ir užsienio kolekcininkai.
Esant karantino ribojimams
V.Paukštelio tapybos paroda „Gambitas“ KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2) veiks iki gegužės 2 d. Parodų rūmų darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba). Esant karantino ribojimams, lankytojams būtina laikytis tam tikrų reikalavimų: bilietus įsigyti tik internetu tiketa.lt arba atsiskaitant Parodų rūmų kasoje banko kortele, privaloma dėvėti burną ir nosį dengiančias apsaugos priemones bei dezinfekuoti rankas, ekspozicinėse salėse būtina laikytis dviejų metrų atstumo. Lankytojai įleidžiami ne didesnėmis nei dviejų asmenų grupėmis (šis ribojimas netaikomas šeimoms).
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Spektaklio premjera – per Valentino dieną
Klaipėdos dramos teatre ruošiamasi naujam latvių režisieriaus Elmārs’o Seņkovs’o spektakliui „Mane vadina Kalendorium“, kurio premjera numatoma vasario 14 ir 15 dienomis. Jau gaminamos dekoracijos, jos į teatrą bus atvežt...
-
Festivalyje Vokietijoje – ir lietuviai
Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų orkestras, vadovaujamas Egidijaus Mikniaus, dalyvavo Vokietijoje, Bremeno ÖVB arenoje vykusiame tarptautiniame orkestrų festivalyje „Bremen Tattoo 2025“. ...
-
Kūrėjai su meile apie „Sugrįžimą“: šis spektaklis yra techninis monstras
Klaipėdos dramos teatre kurtas Nauberto Jasinsko spektaklis „Sugrįžimas“ subūrė ypatingą, ryškaus braižo kūrėjų komandą, o pagrindinį vaidmenį atliko vienas iš greičiausiai kylančių jaunų lietuvių aktorių Džiugas G...
-
Rūta Bunikytė: „Matilda“ skatina veikti ir įveikti gyvenimo sunkumus
Vasario 14 ir 15 d. Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT) pakvies į miuziklo visai šeimai „Matilda“ pagal Roaldo Dahlio knygą premjerą. Miuziklo pastatymo kūrybinę grupę sudaro muzikos vadovas ir dirigentas Vytautas Valys, re...
-
Eglučių kūrėjams – apdovanojimai
Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje surengta tradicinė Padėkos popietė, kurios metu apdovanoti kūrėjai, dalyvavę kasmet organizuojamoje akcijoje „Kalėdų eglučių kiemelis“. Ši šventinė ini...
-
Krašto dienai paminėti – Karinių oro pajėgų orkestro koncertas
Klaipėdiečiai plūdo į Žvejų rūmus, kur šventinį koncertą Klaipėdos krašto dienai paminėti dovanojo Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų orkestras. ...
-
„Metų Snieguolės“ karūna – ir renginio vedėjai
Žvejų rūmuose vyko tradicinis renginys „Metų Snieguolė“. Jo metu merginos šoko, dainavo, sakė kalbas, demonstravo kostiumus ir kitaip varžėsi dėl metų gražiausios ir talentingiausios Snieguolės vardo. Šiemet išrinkt...
-
Ekskursijos suka į Klaipėdos muzikinį teatrą
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro edukacinėse ekskursijose nuo pat jo atidarymo pradžios jau apsilankė per 4 tūkst. lankytojų iš Lietuvos miestų ir užsienio šalių. Dėl didelio žmonių srauto užsiregistruoti į ekskursiją galima ...
-
Elmārs Seņkovs: pasakojame apie gerus žmones
Kai Vakarų pasaulyje bus švenčiama meilės diena, Klaipėdos dramos teatre taip pat vyks šventė, kurioje meilė užims labai svarbią vietą – vasario 14 d. žiūrovai rinksis į spektaklio „Mane vadina Kalendorium“ premjer...
-
M. K. Čiurlionio gimimo 150-osioms metinėms skirtus metus atvėrė KVMT koncertas
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras tradiciniame metų pradžios koncerte, pažyminčiame Klaipėdos sukilimo kulminaciją – 1923 metų sausio 15-ąją įvykusį prancūzų prefektūros šturmą, šiemet įprasmino ir kitą ypatingą pro...