Iš ko susidarys naujasis uosto mokestis?

Šiuo metu Susisiekimo ministerijoje derinami uosto žemės nuomos mokesčio skaičiavimo taisyklių keitimai, kurie įsigaliotų nuo kitų metų sausio 1 d.

Sėkminga proporcija

Šiuo metu Uosto direkcija 42 naudotojams yra išnuomojusi 554 ha uosto žemės, 22,5 km uosto krantinių ir 55,4 km geležinkelio.

2020 m. gruodžio mėnesio duomenimis, bendra uosto nuomininkų naudojamo šio valstybės turto vertė siekė apie 700 mln. eurų.

Iš uosto turto nuomos per metus pajamos siekia apie 8 mln. eurų. Tai sudaro 12 proc. bendrųjų Uosto direkcijos pajamų. Didžiąją dalį pajamų – apie 58 mln. eurų arba 88 proc. – Uosto direkcija gauna iš rinkliavų.

Iki šiol tokia Klaipėdos uosto pajamų proporcija vertinta kaip sėkminga. Ji leido greitai ir kokybiškai vystyti uostą. Didžiausios uosto pajamos būdavo gaunamos iš užsienio kompanijų kaip laivų rinkliavos. Tai atrišo rankas vietinėms krovos kompanijoms.

Jos su palyginti nedidele žemės nuomos mokesčio kaina galėjo laisviau skolintis iš bankų, investuoti pinigus į pačių kompanijų krovos technologijų plėtrą. Tai ir yra viena iš paslapčių, kodėl Klaipėdoje sparčiau nei kaimyniniuose uostuose kilo krova.

Koreguos koeficientus ir kainas

Pagal naują tvarką pajamos iš uosto žemės nuomos padidėtų maždaug 3 mln. eurų. Vertinant pagal 2020 m. gruodžio infrastruktūros parametrus pajamos iš uosto žemės, krantinių nuomos per metus sudarytų 11,26 mln. eurų. Augimas apie 37 proc.

Pagal naują tvarką pajamos iš uosto žemės nuomos padidėtų maždaug 3 mln. eurų.

Šiuos papildomus pinigus atneštų nuo 0,91 euro iki 1,05 euro už kvadratinį metrą padidėjęs uosto žemės nuomos bazinis įkainis. Iš jo padidėjimo papildomai planuojama gauti apie 577 tūkst. eurų.

Numatyta, kad didžiausią dalį papildomų pajamų (1,868 mln. eurų) duotų krantinių nuomos kainos padidėjimas. Krantinių nuomos dalį numatoma didinti 30 proc. už metrą.

Dar 944 tūkst. eurų papildomų pajamų tikimasi gauti dėl krantinių paskirties koeficiento įvedimo ne krovos kompanijoms. Tai labiausiai paliestų laivų statybos ir remonto įmones.

Pertvarkant uosto žemės nuomos tvarką planuojama atsisakyti ir dalies lengvatinių keleivių ir automobilių kėlimo, pirsų ar jų dalių, dokų krantinių koeficientų. Taip siekiama, kad jų grąžos indėlis būtų didesnis. Dabar jis buvo 2 proc. Pagal tokią kapitalo grąžą norint Uosto direkcijai investuoti netgi reikėdavo priimti specialų Vyriausybės sprendimą.

Nebebūtų taikomas ir geležinkelio koeficientas. Dėl to Uosto direkcijos pajamos sumažėtų 349 tūkst. eurų.

Neįvykdytos krovos mokestis

Įvairių koeficientų pokyčius planuojama išlyginti krovos kompanijoms nustatant minimalius krovos įsipareigojimo mastus. Tai reiškia, kad su kiekviena uosto kompanija bus derinamos skirtingos krovos įsipareigojimų sąlygos ne trumpesniam nei penkerių metų laikotarpiui.

Planuojama peržiūrėti krovos kompanijų įsipareigojimą valstybei, kuri per Uosto direkciją investavo pinigus į konkrečios kompanijos naudojamą infrastruktūrą. Krovos kompanijų įsipareigojimai būtų koreguojami ir papildomai investuojant į jų naudojamą infrastruktūrą.

Iki šiol diferencijuojant uosto kompanijų nuomos mokestį bene didžiausią įtaką darė grimzlė prie krantinių. Jos svarba bei kainų skirtumas ir toliau liks. Tarkim, kai grimzlė prie krantinės ar jos dalies yra 12 metrų, metro krantinės kaina bus 730 eurų. Kai grimzlė 16 metrų, ta kaina išaugs iki 1 218 eurų, kai per 17 metrų – net iki 1 573 eurų.

Pagal įsipareigotos krovos įvykdymo procentą atsirastų prievolė mokėti neįvykdytos krovos mokestį. Tiksliau, kai jis įvykdomas mažiau nei 90 proc. Jo įkainis būtų 0,63 euro už toną jūrų keltų krovinio ir 1,17 euro už kitus krovinius.

Įkainio dydis priklausytų nuo konkretaus neįvykdyto įsipareigojimo procento nuo 0 iki 90 pagal nustatytą koeficientą nuo 0,1 iki 0,9. Numatoma ir išimčių. Jei vienais metais sektųsi gerai, o kitais – ne, gerų metų pliusas virš įsipareigojimo kompensuotų blogų metų minusą.

Ši, nors ir lanksti, naujovė gali sukelti nemaža ginčų tarp valstybės institucijų uoste ir jos turto naudotojų. Gyvename sudėtingoje geopolitinėje aplinkoje, todėl vieni metai gali būti itin sėkmingi, kiti dėl pokyčių kokioje nors kaimyninėje nedemokratinėje šalyje itin sunkūs ar netgi gali vykti drastiškas krovos kritimas. Nors tai vyktų dėl politinių nesutarimų, netekus krovinio tiesiogiai per neįvykdytos krovos mokestį nukentėtų uosto kompanijos.

Ne už viską gavo pinigus

Keisdama uosto žemės nuomos mokestį arba jį šiek tiek didindama, valstybė stengiasi užsitikrinti investicijų į uosto infrastruktūrą grąžą. Ji uoste buvo ir taip viena geriausių. Kai kurie uosto investiciniai projektai, kaip skelbdavo pati Uosto direkcija, atsipirkdavo per 2,5–5 metus. Tai vieni aukščiausių Lietuvoje atsipirkimo rodiklių.

Jau minėta, kad menkas kapitalo grąžos indeksas yra laivų remonto ir statybos, surinkimo ir sandėliavimo, vėjo jėgainių komponentų gamybos srityje. Čia atplaukė labai mažai laivų, todėl maža jų rinkliavų dalis.

Dabartinė uosto žemės nuomos tvarka galioja jau 10 metų. Per tą laiką 31 proc. brango uosto statybos. Paties uosto turto, kurį naudoja nuomininkai, vertė išaugo 1,9 karto. Tuo tarpu pajamos iš žemės nuomos ne dėl paties nuomos mokesčio, bet dėl išnuomoto ploto augimo ir gerėjančios infrastruktūros kokybės per tą laiką didėjo 1,3 karto.

Tai esantys argumentai, kodėl būtina keisti uosto žemės nuomos tvarką.

Kitas argumentas, kad Uosto direkcija vykdo bendrojo naudojimo uosto infrastruktūros atnaujinimą – gilina laivybos kanalą, rekonstruoja bangolaužius, investuoja į uosto apsaugą. Už tai pinigų iš uosto naudotojų ji papildomai negauna.



NAUJAUSI KOMENTARAI

To: manyčiau

To: manyčiau portretas
Nuo kada didesni mokesčiai duoda daugiau naudos gyventojams ? Gal galėtum plačiau ? Naudos biudžetiniams valdininkas - sutinku.

Anonimas

Anonimas portretas
klaustukai kam? autoriau?

Manyčiau

Manyčiau portretas
Uostas turtingas - gali mokėti ir didesnius mokesčius. Iš to žmonėms bus daugiau naudos.
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

  • Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
    Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus

    Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...

  • Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
    Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą

    Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...

  • Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
    Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai

    Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...

  • Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
    Lietuvos kariams – padėka ir pagarba

    Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...

  • Terminalo pavadinimas – ne vienas
    Terminalo pavadinimas – ne vienas

    Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...

  • Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!
    Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!

    Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...

    3
  • Lapkričio pabaiga – nežiemiška
    Lapkričio pabaiga – nežiemiška

    Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...

  • Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės
    Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės

    Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...

    1
  • Dėl keistos antenos – spėlionės
    Dėl keistos antenos – spėlionės

    Žmones šią savaitę stebino neįprastas objektas. Jie nepatikliai dairėsi į vieną automobilį, pastatytą Gargžduose prie prekybos centro. Mat iš transporto priemonės stogo netikėtai į orą iškilo stovas su grybo formos įrenginiu...

    3
  • Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros
    Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros

    Vakarų Lietuvą penktadienio rytą pasitiko žiema. Socialiniuose tinkluose žmonės dalijosi įvairiuose miestuose užfiksuotais sniego pusnių vaizdais. ...

Daugiau straipsnių