- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vokietijos pavyzdys rodo, kad ne tik su Kinijos, bet ir su kitų Azijos šalių verslais europiečiams reikia elgtis itin atsargiai.
Azijos verslo šleifas
Pandemija ir žlungantis kruizinis verslas stumia į neviltį Vokietijos laivų statyklas Vismare, Varnemiundėje ir Štralzunde.
Šiuose miestuose esančias laivų statyklas, sujungtas į "MV Werften", 2016 m. įsigijo Kinijos "Genting Hong Kong" grupė. Jos pagrindinė veikla yra susijusi su kruizinės laivybos kompanija "Genting Cruise Lines", kurios būstinė yra Singapūre.
Vokietijos Baltijos jūros pakrantės laivų statybos verslo grupę "MV Werften", "Genting Hong Kong" už 230 mln. eurų pirko iš grupės "Nordic Yards". Honkongo verslininkai Vokietijos laivų statyklose tikėjosi statyti naujus kruizinius laivus ir taip atnaujinti "Genting Cruise Lines" kruizinį laivyną.
Dalijantis darbu pagal "Genting Cruise Lines" užsakymą Vokietijos laivų statyklos turėjo pastatyti vieną didžiausių pasaulyje 342 m ilgio kruizinį laivą "Global 1".
Pasaulinė COVID-19 pandemija skaudžiai smogė kruiziniam verslui, kartu ir minėtoms trims Vokietijos laivų statykloms. Kruizinio laivo "Global 1" statyba vėlavo, o dabar pradėjo strigti.
Laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų. Vokietijos laivų statyklų savininkė "Genting Hong Kong" grupė žada sukrapštyti 30 mln. eurų, o visa kita paliekama spręsti pačiai Vokietijai.
Rusijos valdžios šešėlis
Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų žlugimo kaina būtų didžiulė. Vismaras, Varnemiundė ir Štralzundas yra Baltijos pajūrio miestai, kur laivų statybos pramonė visada buvo ypač svarbi.
Štralzunde laivų statybos srityje dirba apie 1,5 tūkst. žmonių. Veikla statykloje šiuo metu jau yra beveik sustojusi. Infrastruktūros parengimą kada nors galimam tolesniam darbui palaiko tik 20–30 darbuotojų.
Norą įsigyti Štralzundo laivų statyklą yra pareiškusi su Rusijos kapitalu susieta kompanija "Nordic Yards". Nuo 2009 m. Vokietijoje įkurtą "Nordic Yards" valdo vienintelis savininkas Vitalijus Jusufovas. Tai yra naujos kartos Rusijos verslininkas, kurio iškilimui įtakos galėjo turėti ir tėvas Igoris Jusufovas. Jis Vladimiro Putino vyriausybėje buvo energetikos ministras, o vėliau Rusijos prezidento Dmitrijaus Medvedevo specialusis pasiuntinys energetiniam bendradarbiavimui.
2009 m. Vokietijoje įkurta "Nordic Yards" jau vieną kartą gelbėjo šios šalies laivų statybos pramonę, tarp jų ir Štralzundo laivų statyklą. Nemokią "Volkswerft Stralzund" ji už 5 mln. eurų pirko 2014 m. Po to 2016 m. ją pardavė kartus su Vismaro ir Varnemiundės statyklomis.
Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, dirbti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos.
Dabar "Nordic Yards" vėl norėtų perpirkti Štralzundo laivų statyklą, galbūt netgi ir Varnemiundės. "Nordic Yards" Vokietijoje norėtų remontuoti laivus ir statyti jūros vėjo jėgainių priežiūros platformas. Ši rusiško kapitalo bendrovė turi laivų statybos verslą ir Vokietijos Rostoko uoste.
Vismare, kur stovi montuojamas kruizinis laivas "Global 1", vis dar dirba apie du tūkstančiai laivų statytojų ir laikinųjų darbuotojų. Jei greitai nebus sprendžiamos finansavimo problemos arba jei neatsiras kokių nors Vokietijos vyriausybės ar fondų finansinių injekcijų, ir ši veikla apmirs.
Varnemiundė yra tarsi "Genting Cruise Lines" kruizinių laivų statybos konvejerio sandėliavimo vieta. Čia jau sukaupti ir saugomi komponentai – sekcijos, varikliai siurbliai, vairo mechanizmai, kita įranga, netgi kajučių balkonų durys naujo "Global 2" kruizinio laivo statybai.
Priežastis: kruizinių laivų serija "Global" oficialiai "pjauna" rytinės Vokietijos Baltijos pajūrio laivų statybos pramonę.
Nukentėjo ir lietuviai
Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų įsipareigojimas "Genting Cruise Lines" pastatyti didelius kruizinius laivus yra pernelyg skausmingas.
Pagal planą "Global 2" kruizinio laivo statyba jau turėjo prasidėti, bet niekas nežino, kada ji bus pradėta. "Global 1" laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų, o su "Global 2" ta suma galėtų šoktelėti iki milijardo eurų.
Vokietijoje jau pasigirdo pranešimų, kad šiemet iki vasario pabaigos bus atleista per 600 buvusių laivų statyklos grupės "MV Werften" darbuotojų. Tai taip pat sukėlė didelį nerimą Vokietijos Baltijos pajūrio regione.
Apskritai ne tik Vokietijos, bet ir visos Europos laivų statybos verslas gali labiausiai nukentėti dėl kruizinių laivų. Prekybinio laivyno, kuris sparčiai atsigauna, statybos baze jau seniai tapo Azijos regionas, o kruiziniai laivai daugiausia buvo statomi Europoje. Šiuos laivus Europoje statė ir Suomijos, Prancūzijos, Norvegijos, Italijos laivų statyklos. Dauguma jų susiduria su didesnėmis ar mažesnėmis problemomis.
Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, atlikti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos. Kai kurie jų grįžę į namus per šventinį laikotarpį atgal dar nesirengia.
Dalies statomuose kruiziniuose laivuose dirbusių darbininkų iš Lietuvos jau buvo atsisakyta dar tik prasidėjus pandemijai, kai ši plūstelėjo į Europą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje – pokyčiai vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių
Klaipėdos savivaldybė planuoja pokyčius vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių – projektas apims ruožą nuo Smiltelės gatvės, tęsis Taikos prospektu, Herkaus Manto, Liepojos gatvėmis iki pat Vasaros estrados. ...
-
Vaikų rankose – tikra bėda
Daugiabučių namų kvartaluose arčiau mokyklų gyvenantys klaipėdiečiai nebeapsikenčia griaudinčios pirotechnikos. Policija ketina imtis griežtesnių priemonių tramdant tiek prekeivius pirotechnika, tiek ją naudojančius nepilnamečius. ...
-
Į Teatro aikštę atkeliavo Kalėdų pranašas – eglutė
Lietingą trečiadienio vidurdienį iš Jakų į uostamiestį atkeliavo Klaipėdos Kalėdų eglutė. Ji bus puošiama iki savaitgalio, o jau šeštadienį vyks žaliaskarės įžiebimo šventė. Šalia besisukančiu miesto &...
-
Klaipėdoje bus atnaujinami pėsčiųjų ir dviračių takai
Ateinančiais metais Klaipėdoje bus pradėti pėsčiųjų ir dviračių takų tinklo atnaujinimo darbai Smiltelės ir Minijos gatvių atkarpose, pranešė savivaldybė. ...
-
Kaip žiemos sezonu tinkamai pasirūpinti vandens skaitikliais?
Prasidėjus šaltajam periodui, „Klaipėdos vanduo“ primena gyventojams apie būtinybę pasirūpinti geriamojo vandens apskaitos mazgų apšiltinimu. Atsakinga vamzdynų ir skaitiklių priežiūra padės išvengti ne tik nepatogum...
-
Žvejybos uosto rajone teko stabdyti darbus: nepagelbėjo net skambutis policijai
Žvejybos uosto rajone rangovai buvo priversti stabdyti darbus dėl gyventojų paliktų automobilių. Paaiškėjo, kad statybininkams nepagelbėjo net skambutis policijai. ...
-
„Mano būsto“ taurės siekia aštuonios komandos
Klaipėdos krepšinio mėgėjai, praeitą sezoną dalyvavę „Bendruomenių“ turnyruose, šiemet kovoja „Mano būsto“ taurės varžybose. ...
-
Senamiestyje pajudėjo viešbučio statybos
Po septynerių metų atkaklios kovos su vietos biurokratais senamiestyje, Tomo gatvėje, viešbutį ketinantys statyti verslininkai pagaliau gavo statybos leidimą. Šioje vietoje, kur dar visai neseniai archeologų kadaise išraustose ir pal...
-
Virš jūros – atominis debesis?
Tarp Klaipėdos ir Palangos sekmadienio popietę užfiksuotas įspūdingos formos debesis. Danguje pasirodė atominės bombos sprogimo metu susiformuojančio grybo formos debesis. ...
-
Klaipėdoje – Kalėdų eglutės įžiebimas: šventę stebėti galės visi
Lapkričio 30-ąją uostamiestyje sužibs šventinio stebuklo laukimo simbolis. Klaipėdiečiai ir miesto svečiai kviečiami į Teatro aikštę, kur vyks šventinis koncertas ir bus įžiebta pagrindinė uostamiesčio eglė bei atverta ledo ...