- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ar įvyks pokyčiai jūrų kapitonų darbe ir ar jų nori patys kapitonai? Tokia tema Lietuvos jūrų kapitonų asociacijoje vyko aštriu diskusija po straipsnio „Kapitonų atsakomybė - per grotų prizmę“, kuris spausdintas „Klaipėdos“ priede „Jūra“ vasario 15 dieną.
Kapitonų įprotis – jaustis kaltais
Jūrų kapitono atsakomybė visada buvo aktuali ir tokia išlieka iki šių dienų.
„Labai dažnai kapitonas susidūręs su problema atviroje jūroje, ar pakliuvęs į kritinę situaciją liekas vienas. Dažnai jūrinės įmonės atsakingi asmenys tik skėsčioja rankomis. Galimai ir dėl kompetencijos stokos“, - pastebėjo Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas Juozas Liepuonis.
Jis pats ne kartą yra buvęs pakliuvęs į keblias situacijas. Paskutinis atvejis prieš kelis metus čia pat Baltijoje, kai laivas, kuriam vadovavo, kelias savaites buvo įstrigęs leduose Suomijos įlankoje.
Jo nuomone, jūrų kapitono neryžtingumas, ilgi svarstymai, o ką pasakys laivo savininkas, dažnai priveda prie blogų arba pavėluotų sprendimų.
Norvegijos laivuose dirbantis jūrų kapitonas Ivanas Saškovas pastebėjo, kad jūrų kapitonai pernelyg įprato bet kurioje situacijoje jaustis kaltais ir tokia Lietuvos jūrų kapitonų savigraužos būsena einanti dar nuo tarybinių laikų.
Sulaukia patarimų iš kompanijos
Prie Lietuvoj Jūrų laivininkystės ištakų, o dabar „DFDS Seaways“ kompanijoje dirbantis Samuilas Vindergauzas pastebėjo, kad labai daug priklauso nuo laivybos kompanijos, jos vadovybės požiūrio, santykio su jūrų kapitonais.
„DFDS Seaways“ dirbantis vienas geriausių jūrų keltų kapitonų Henrikas Žalandauskas pastebėjo, kad vertina labai gerai organizuotą kompanijos vadovavimą.
„Kaip jūrų kapitonas jaučiu labai gerą kompanijos vadovybės užnugarį, nes joje dirba žmonės suvokiantys laivų valdymo niuansus ir jūrų kelto kapitono darbo specifiką“, - pastebėjo jūrų kapitonas H. Žalandauskas.
Didesnėse kompanijose iškilus problemoms jūrų kapitonui bet kada gali padėti ne tik kompanijos vyriausiasis kapitonas, bet ir atskiros tarnybos.
Toks betarpiškas ryšys tarp laivo kapitono ir kompanijos iš dalies atitiktų jūrų analitinės kompanijos „Transas“ vadovo Frenko Koulzo siūlymą sukurti integruotų sprendimų priėmimo laivuose sistemą, pavadintą „Transas Harmonized Eco-System of Integrated Solutions“. Jos esmė – sudaryti sąlygas mažinti jūrų kapitonų atsakomybę perkeliant dalį jos ant sukurtos draugijos su kuria, esant reikalui, galėtų konsultuotis kapitonas.
Tačiau daugumai jūrų kapitonų užkliūva tai, kad „Transas“ siūloma iniciatyva, kuri iš principo yra nebloga, pirmiausia siejama su komerciniu jos interesu.
Jūrų kompetencijos lygis mažėja
Tai, kad laivyno valdymo sektoriuje mažėja kompetencijos pripažino jūrų kapitonas ir Klaipėdos universiteto profesorius Vytautas Paulauskas.
„Pats pajutau, kaip stipriai išaugo biurokratinė sistema, kaip Susisiekimo ministerijoje ir Lietuvos saugios laivybos administracijoje mažėja jūros specialistų“, - kalbėjo V.Paulauskas ir apgailestavo, kad svarbiu jūriniu klausimu tose institucijose dažnai nėra su kuo kalbėti.
Jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimo centre dirbantis jūrų kapitonas Leonardas Vilimas pastebėjo, kad reisuose jūrų kapitonams dažniausiai trūksta ne navigacinių, o juridinių patarimų ir suteikti juos nėra kam.
Jam tenka tirti laivų incidentus laivuose su Lietuvos vėliava. Dažniausios incidentų priežastys būna žmogiškasis faktorius. Kiek incidentas susietas su tuo, kad reikiamu momentu jūrų kapitonas neturėjo su kuo pasitarti, anot L.Vilimo, sunku nustatyti.
Jis pastebėjo, kad sunkiausia padėtis yra mažų 1-2 laivų kompanijų jūrų kapitonams. Tokiose kompanijose dažniausiai būna „palaida bala“. Iškilus kritinėms situacijos jiems iš tiesų realiai nėra su kuo tartis.
„Iš to laiko, kai dirbau jūrų kapitonu tiesiogiai laivuose man labiausiai įsiminė labai gera Jūrininkų ligoninės praktika. Prieš išeinant į reisą visada gaudavome gydytojų, su kuriais galima konsultuotis įvykus laive nenumatytam atvejui, sąrašą“, - pastebėjo L.Vilimas. Jis mano, kad panašias atmintines su įvairiausiais reikalingais specialistų telefonais laivų kapitonams galėtų dalinti ir kompanijos, taip pat Lietuvos saugios laivybos administracija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į Teatro aikštę atkeliavo Kalėdų pranašas – eglutė
Trečiadienio rytą į Teatro aikštę atkeliavo svarbiausias Kalėdų elementas – eglutė, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Klaipėdoje bus atnaujinami pėsčiųjų ir dviračių takai
Ateinančiais metais Klaipėdoje bus pradėti pėsčiųjų ir dviračių takų tinklo atnaujinimo darbai Smiltelės ir Minijos gatvių atkarpose, pranešė savivaldybė. ...
-
Žvejybos uosto rajone teko stabdyti darbus: nepagelbėjo net skambutis policijai
Žvejybos uosto rajone rangovai buvo priversti stabdyti darbus dėl gyventojų paliktų automobilių. Paaiškėjo, kad statybininkams nepagelbėjo net skambutis policijai. ...
-
„Mano būsto“ taurės siekia aštuonios komandos
Klaipėdos krepšinio mėgėjai, praeitą sezoną dalyvavę „Bendruomenių“ turnyruose, šiemet kovoja „Mano būsto“ taurės varžybose. ...
-
Senamiestyje pajudėjo viešbučio statybos
Po septynerių metų atkaklios kovos su vietos biurokratais senamiestyje, Tomo gatvėje, viešbutį ketinantys statyti verslininkai pagaliau gavo statybos leidimą. Šioje vietoje, kur dar visai neseniai archeologų kadaise išraustose ir pal...
-
Virš jūros – atominis debesis?
Tarp Klaipėdos ir Palangos sekmadienio popietę užfiksuotas įspūdingos formos debesis. Danguje pasirodė atominės bombos sprogimo metu susiformuojančio grybo formos debesis. ...
-
Klaipėdoje – Kalėdų eglutės įžiebimas: šventę stebėti galės visi
Lapkričio 30-ąją uostamiestyje sužibs šventinio stebuklo laukimo simbolis. Klaipėdiečiai ir miesto svečiai kviečiami į Teatro aikštę, kur vyks šventinis koncertas ir bus įžiebta pagrindinė uostamiesčio eglė bei atverta ledo ...
-
Siuntų patikra – tik kilus įtarimų
Vienas būdų į mūsų šalį atgabenti draudžiamus dalykus – atsisiųsti juos siuntiniais. Nors pareigūnai neretai randa tokių neteisėtų siuntinių, kiek jų pasiekia adresatus, atsakyti niekas negali. ...
-
Ko Lietuvos švietimo sistema galėtų pasimokyti iš tarptautinio bakalaureato programos?
Kodėl Lietuvoje verta mokytis pagal tarptautinę programą? Kokios jos stipriosios pusės lyginant su lietuviška nacionaline švietimo programa, kokias galimybes ji padidina? Į šiuos klausimus atsakė Lietuvoje apsilankę tarptautinio bak...
-
„Klaipėdos vanduo“ informuoja: naktį iš ketvirtadienio į penktadienį vyks vandentiekio darbai
„Klaipėdos vanduo“ informuoja, kad naktį iš lapkričio 28 d. į 29 d., t. y. iš ketvirtadienio į penktadienį, nuo 22 val. iki 6 val. bus vykdomi vandentiekio modernizavimo darbai. Dėl jų galimi laikini geriamojo vandens kokybės...