- Rytis Laurinavičius / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vis daugiau žmonių skundžiasi Darbo inspekcijai dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų. Daugiausia pažeidimų fiksuojama transporto sektoriuje, kur nemažai vairuotojų iš trečiųjų šalių. Profsąjungos neslepia, kad darbdaviai dažnai naudojasi užsieniečiais, nesistengia jų integruoti, mažina dienpinigius.
„Neturi galimybių net apsiginti savo teises, nes tu turi galvoti apie išgyvenimo būklę“, – kalbėjo Profesinių sąjungų Aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas.
A. Cuzanauskas rodė, kokiomis sąlygomis Vokietijoje teko gyventi tolimųjų reisų vairuotojams. Ne vienam teko nakvoti tiesiog gatvėje, vėliau – autobuse.
Anot pašnekovo, tai tik viena medalio pusė. Dažnai nukenčia vairuotojų darbo užmokestis, nesumokami dienpinigiai.
„Komandiruotėje nebuvo sugedęs automobilis, irgi galima mažinti dienpinigius. Unikalu, tiesa? Pats pagrindinis – nuvažiuotas atstumas per savaitę“, – šnekėjo A. Cuzanauskas.
Tai reiškia, jeigu vairuotojas nuvažiavo mažiau – dienpinigių gavo mažiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme.
„Darbuotojas yra susitaręs žodiniu susitarimu, nes jokio kito pasirinkimo neturi. Tiesiog dirba taip, kaip dirba. Po to visos išskaitos vyksta žodžiu“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų Darbo inspekcijai skundžiasi vis daugiau žmonių. Praėjusių metų pirmą ketvirtį gauta 2 tūkst. 800 skundų, šiemet tuo pačiu laikotarpiu – beveik tūkstančiu daugiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme“, – aiškino Darbo inspekcijos kancleris Šarūnas Orlavičius.
Transporto sektoriuose dirba daug užsieniečių. Kai kurie darbdaviai ir naudojasi jų nežinojimu.
„Kai kurie linkę papiktnaudžiauti ir kalbos nežinojimu, ir įstatymu, savaime aišku, nežinojimu. Tuo pasinaudodami vengia kartais ir sumokėti“, – nurodė Š. Orlavičius
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Profsąjungos neslepia – turime liūdną statistiką. Daugiau nei 80 proc. ginčų yra dėl neišmokėto darbo užmokesčio.
„Eiti ir teistis dėl tau priklausančių pinigų. Iš tikrųjų gėda tokiems darbdaviams, kurie drįsta dar vis apgaudinėti žmones“, – pabrėžė Profesinių sąjungų konfederacijos vadovė Inga Ruginienė.
„Linavos“ atstovas atkerta, kad situacija šiame sektoriuje nėra tokia bloga kaip atrodo.
„Nėra, kad jiems būtų mažiau mokama ar kitaip mokama, to tikrai nėra mūsų sektoriuje. Manau, kad didžioji dauguma jų atvažiuoja ir yra patenkinti“, – aiškino „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę.
Profsąjungos neslepia, kad trečiųjų šalių piliečiai sunkiai integruojasi į darbo rinką. Darbdaviai nesistengia to padaryti, o neretai yra piktnaudžiaujama pačių užsieniečių padėtimi.
„Visiškas integracijos nebuvimas. Tai reiškia, kad darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę“, – nurodė I. Ruginienė.
„Mes tikrai juos integruojame į darbo rinką. Iš jų mes mokame mokesčius valstybei, kurie yra surenkami į biudžetą“, – tikino Z. Buivydas.
Seimas priėmė darbuotojų iš trečiųjų šalių kvotą – 40 tūkst. per metus. Taip pat sugriežtintos užsieniečių įdarbinimo sąlygos, reikalavimai įmonėms, leidimo laikinai gyventi Lietuvoje išdavimo tvarka.
„Jeigu tu nesutinki pažeidinėti darbo įstatymų, kaip darbdavys tau sakau, laisvas. Kodėl? Todėl, kad už tvoros laukia dar tūkstantis į tavo vietą“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Teisininkas pastebi, kad darbuotajai dažnai bijo kreiptis į darbdavį, nes bijo prarasti darbą.
„Pirmiausia, bet koks ginčas turėtų būti sprendžiamas derybų būdu. Kaip ir minėjau, kartais keistokai skamba – jeigu aš jums esu skolingas pinigų, kodėl jūs turėtumėte su manim derėtis“, – sakė advokatas, „Widen“ partneris Vilius Mačiulaitis.
Anot advokato, darbuotojui reikia išsiaiškinti darbo sutartyje esančias sąlygas.
„Pradėjęs dirbti darbuotojas turi žinoti, kiek jis gaus atlyginimo, jeigu sėdės ant kelmelio ir jo niekas neatleis iš darbo“, – aiškino V. Mačiulaitis.
Šiuo metu Lietuvoje yra apie 90 tūkst. tolimųjų reisų vairuotojų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po skandalo dėl „Teltonikos“ – liūdnos išvados: niekas nežino, kaip išlipti iš biurokratų pelkės3
Niekas negali pasakyti, kaip išlaisvinti valstybę iš biurokratų pelkės. Naudos Lietuvai turinčios siekti valstybės įmonės ne tik nesusikalba, bet netgi konkuruoja. Stringa tiek daug projektų, kad lėtėja visos valstybės vystymasis. Akiv...
-
Kėdainių rajone griežtinama afrikinio kiaulių maro kontrolė
Kėdainių rajone šį mėnesį nustačius afrikinio kiaulių maro (AKM) atvejį griežtinama situacijos stebėsena. ...
-
Siūloma didinti baudas azartinių lošimų, alkoholio ir narkotikų vartojimo „taškams“
Mišrios Seimo narių grupės nariai siūlo numatyti administracinę atsakomybę už „taškų“, kur yra vartojamos narkotinės, psichotropinės ar kitos psichiką veikiančios medžiagos, turėjimą. ...
-
Seimas imasi dirbtinio intelekto reguliavimo, siekia patikslinti startuolio sąvoką
Seimas svarstys patikslinti kriterijus, pagal kuriuos įmonės patenka į startuolių kategoriją ir gali gauti valstybės paramą, taip pat Lietuvoje imsis reguliuoti dirbtinio intelekto (DI) naudojimą. ...
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis3
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas97
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...
-
I. Trinkūnaitė Lietuvos banko sprendimą panaikinti „Foxpay“ licenciją vadina susidorojimu6
Lietuvos banko (LB) sprendimą už šiurkščius ir nuolatinius pažeidimus panaikinti finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją, jos vadovė Ieva Trinkūnaitė vadina susidorojimu bei siekiu pagrįsti kuo griežtesnę ba...
-
Alytuje atidaryta nauja „Kauno grūdų“ gamykla2
Žemės ūkio ir maisto gamybos grupės „Akola group“ valdoma bendrovė „Kauno grūdai“ Alytuje atvėrė dar vieną gamyklą. ...