- LRTradijo laida "60 minučių", LRT.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Eismo įvykių, į kuriuos pateks greitieji Vilniaus autobusai, gali padažnėti, nes važiuojama didesniu greičiu. Taip LRT radijo laidai „60 minučių“ teigia saugaus eismo specialistas, technikos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas. Jo teigimu, greitieji autobusai kartais važiuoja didesniu nei leistina greičiu.
„Atsiradus greitųjų autobusų linijoms [...], praėjusią savaitę man teko pavažinėti ir pasižiūrėti, kokiu greičiu jie [autobusai] važiuoja. Mieste, kur leidžiamas 50km/h greitis, kai kuriose vietose minėti autobusai, man automobiliu važiuojant iš paskos nurodytu greičiu, nuo manęs toldavo“, – sako technikos mokslų daktaras V. Sadauskas, komentuodamas pirmadienio avariją, įvykusią susidūrus greitajam autobusui ir sunkvežimiui.
Jo nuomone, tokių eismo įvykių gali pasitaikyti ir ateityje, nes bendras autobusų judėjimo greitis bus didesnis negu tuomet, kai autobusai dažnai sustodavo.
Dažniau sustodavo, lėčiau važiuodavo
V. Sadauskas pabrėžia vieną iš svarbiausių viešojo transporto reformos aspektų – dabar greitieji autobusai gali pasiekti didesnį nei iki šiol greitį. „Eismo nelaimė įvyko maždaug per 50–70 m nuo tos stotelės, kurioje autobusas būtų sustojęs, jeigu ji nebūtų panaikinta. Paprastas autobusas po 50 m būtų privalėjęs sustoti. Darau prielaidą, kad, jeigu jis toje vietoje būtų turėjęs sustoti, jo greitis tikrai būtų buvęs mažesnis, negu buvo dabar“, – svarsto V. Sadauskas.
Anksčiau, primena jis, stotelės būdavo išdėstytos kas kilometrą, kartais – kas 700 m ar 500 m, tad autobusas net negalėdavo įsibėgėti iki 60 km/h ir važiuodavo lėčiau. Dabar, panaikinus tam tikras stoteles, esą matyti, kad autobusų vairuotojai įsibėgėja ir paskui ilgą atstumą važiuoja didesniu greičiu.
Vidutinis greitis – 23 km/h
Įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis patvirtino, kad greitieji autobusai tikrai važiuoja greičiau – dabar vidutinis greitis siekia maždaug 23 km/h (pagrindinių maršrutų – 18 km/h). Tačiau, anot G. Nakučio, tikslas toks ir buvo, kad keleiviai galėtų greičiau iš vienos vietos nuvažiuoti į kitą.
„Žinoma, ponas Sadauskas irgi yra teisus sakydamas, kad, kadangi greitis didesnis, ir autoįvykių pasekmės yra sunkesnės“, – pripažįsta G. Nakutis. Vis dėlto jis neigia, kad vairuotojai spaudžia greičio pedalą laikydamiesi tvarkaraščio: grafikai sudaryti atsižvelgiant į leistiną greitį, eismo sąlygas, kiek yra sankryžų, kur yra stotelės, taip pat atsižvelgiama į spūstis, o paskui tvarkaraštis koreguojamas ir tikslinamas. Be to, pasak pašnekovo, Vilniaus mieste yra gatvių, kur važiuoja greitieji autobusai ir kur leistinas greitis yra didesnis negu 50 km/h.
G. Nakučio manymu, į avariją patekusio autobuso vairuotojas negalėjo labai smarkiai įsibėgėti ir spėti viršyti greičio. „Baltupiuose, jau nusileidus žemyn nuo Baltupių kalno, yra kita stotelė, kurioje [autobusas] turėjo sustoti. Ten jau irgi nedidelis atstumas“, – aiškina įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius.
Privaloma užtikrinti keleivių saugumą
Iškart po avarijos buvo išplatintas Vilniaus mero Artūro Zuoko pranešimas, kuriame teigiama: „Pėstieji yra šventas reikalas, dviratininkai yra šventas reikalas, visuomeninis transportas yra šventas reikalas.“ Tačiau V. Sadauskui kyla klausimas – o kas tada yra keleiviai, motociklininkai ir automobilių vairuotojai?
Saugaus eismo ekspertas primena, kad reikia saugoti mažuosius eismo dalyvius – vaikus, kurie eina į mokyklą. Tačiau visi kiti eismo dalyviai privalo mokėti kelių eismo taisykles ir jų laikytis – nesvarbu, ar tai visuomeninio transporto vairuotojas,ar važnyčiotojas su arkliu. Tuomet ir eismo įvykių būtų mažiau, tikina specialistas.
„Nesakiau ir nenoriu pasakyti, kad minėto autobuso vairuotojas šitoje vietoje viršijo greitį. Tačiau noriu pasakyti (ir visi galėtų nuvažiuoti į tą vietą ir įsitikinti) – jeigu to greitojo autobuso tarpinė stotelė būtų buvusi už 25 m, šito susidūrimo pasekmės tikrai būtų buvusios lengvesnės“, – tvirtina V. Sadauskas.
Tuo metu autobusu važiavę žmonės labai nenukentėjo, sužeidimai nėra dideli. Eksperto manymu, taip galbūt atsitiko todėl, kad žmonės nebuvo įsikibę, nesėdėjo arba judėjo. Tačiau V. Sadauskas atkreipia dėmesį, kokios gali būti pasekmės ir važiuojant 20–30 km/h greičiu. Nors, jo manymu, šįkart greitis buvo kiek didesnis.
„Ir autobuso parko vairuotojams, ir kitiems atsakingiems asmenims [sakau] – jūs pasižiūrėkite, nesvarbu, kad autobuso vairuotojas buvo teisus ar neteisus, jis neviršijo leistino greičio, bet keleivius vežate jūs ir jūs privalote užtikrinti keleivių saugumą“, – teigia saugaus eismo specialistas.
Patogūs tik daliai keleivių
Paklaustas, kaip vertina viešojo transporto pertvarką Vilniuje, V. Sadauskas sutinka, kad daliai autobusų ar troleibusų keleivių sąlygos pagerėjo.
„Jeigu prie mano namų būtų greitojo autobuso stotelė, atvažiuotų autobusas ir nuvežtų mane iki man reikalingos vietos daug greičiau, praleisdamas kitų žmonių stoteles, man būtų puiku. Taigi mes turime sutikti, kad daliai [žmonių] – taip, [patogiau]. Bet aš manau, kad pagerėjo mažai daliai žmonių, o didžiajai daliai ir visiems vairuotojams kol kas išeina nepatogumas“, – neslepia specialistas.
Jis tikisi, kad, laikui bėgant, naujoji sistema bus įvertinta ir pertvarkyta taip, kad bent jau pusei Vilniaus vairuotojų ir pusei keleivių sąlygos būtų sugrąžintos tokios, kokios buvo iki tol. V. Sadausko įsitikinimu, projektuojant tokias sistemas, kalti ne vien viešojo transporto įmonių vadovai.
„Daugiau kalti tie politikai, kurie nusprendžia, kaip daryti. O kas turi padaryti? Tai turi padaryti specialistai. Jeigu specialistai nedrįsta politikams pasakyti, kad taip padaryti negalima, kad per siaurą kanalą negalima pervaryti milijono automobilių... Deja, prasti tada specialistai, kurie neišdrįsta savo politikams, vadovams pasakyti, kad nedarys, kad viešai pasakys, jog vadovai neteisūs“, – įsitikinęs V. Sadauskas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...