Finansinis raštingumas: vien pokalbio nepakaks – rodykite pavyzdį

  • Teksto dydis:

Su vaikais kalbėtis apie pinigus ir jų vertę kartais gali būti gan sudėtinga, ypač jei pačių suaugusiųjų finansinio raštingumo žinios ir įgūdžiai ne patys tvirčiausi. Vis dėlto svarbu atrasti būdų, kaip su vaikais kalbėtis apie pinigus, suteikti ne tik žinių, bet ir galimybę taikyti išmoktus pinigų valdymo metodus.

Mokosi ir suaugusieji

Nors pareiga išmokyti vaikus finansinio raštingumo tenka tėvams, vis dėlto, kaip teigia Pinigų muziejaus vyresnysis specialistas Tomas Grėlis, kartu su vaikais neretai to turėtų mokytis ir suaugusieji. Anot jo, Lietuvoje vis dar daugelis nemoka taupyti, susikurti finansinio rezervo ar protingai skolintis.

„Suaugusiesiems trūksta laiko, o neretai ir motyvacijos, noro mokytis, todėl pradėti turime nuo vaikų. Jie smalsūs, o kai užaugs, savo žinias perduos savo vaikams. Taip kursime vis didesnį atsparumą neprotingiems finansiniams sprendimams“, – sako T. Grėlis.

Kalbėdami apie pinigus su vaikais būkite žaismingi ir atraskite tai, kas patiks ne tik vaikui, bet ir jums.

 

Siekiant šį smalsumą išnaudoti, pradėti ugdyti vaikų finansinį raštingumą reikėtų kuo anksčiau, nes, kaip teigia pradinių klasių mokytojas Ernestas Samsonas, taip vaikai geriau perpras taupymą, skolinimąsi, uždarbį, jiems geriau seksis taupyti ir planuoti naujus pirkinius.

Svarbus žinių pagrindas

Vaikams svarbu suprasti, iš kur atsiranda pinigai ir kodėl parduotuvėje prekės kainuoja, kodėl už paslaugas reikia mokėti. Turint pagrindą, suaugus finansinio raštingumo įgūdžius reikės tik papildyti ar pastiprinti, nereikės visko mokytis iš naujo, formuoti įgūdžių ir įpročių, bus galima išvengti klaidų.

Ugdant finansinį raštingumą nuo mažens, labai svarbu, kad pateikiama informacija būtų tinkama vaiko amžiui. Kuo vaikas vyresnis, tuo daugiau papildomų sąvokų ir sudėtingesnių procesų galima įtraukti.

„Jei iš karto pradėsime nuo sudėtingų dalykų, labai tikėtina, kad vaiko tai nesudomins arba jis paprasčiausiai greitai praras motyvaciją. Svarbu nebijoti apie tai kalbėti paprastai ir žaismingai“, – sako E. Samsonas.

Jei einate į parduotuvę – pasakykite, kokią pinigų sumą planuojate išleisti, ir leiskite vaikams pradėti išsirinkti prekes.

 

Įtraukti ir sudominti

Pasak mokytojo, jau yra puikios lietuviškos literatūros, kuri gali padėti ugdyti vaikų finansinį raštingumą, tačiau itin svarbu įtraukti vaikus ir į kasdienius finansinius sprendimus.

„Jei einate į parduotuvę – pasakykite, kokią pinigų sumą planuojate išleisti, ir leiskite vaikams pradėti išsirinkti prekes. Įtraukite juos į atostogų planavimą – jie tikrai gali nustebinti savo pasiūlymais ir įžvalgomis“, – sako pradinių klasių mokytojas.

Jis priduria, kad vaiko sudominti tais dalykais, kurie neįdomūs patiems tėvams, nepavyks. Labai svarbu vaikams parodyti pavyzdį ir paaiškinti, kodėl priimate būtent tokius, o ne kitokius finansinius sprendimus.

„Jei mokysite vaiką vis atsidėti į taupyklę, o patys to nedarysite, būkite pasiruošę – klausimo apie tai tikrai sulauksite. Kalbėdami apie pinigus su vaikais būkite žaismingi ir atraskite tai, kas patiks ne tik vaikui, bet ir jums. Ko patys būtumėte norėję išmokti dar vaikystėje?“ – į tokį klausimą sau atsakyti siūlo E. Samsonas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

O tai

O tai portretas
dabar ir prie konteinerio to rastingumo reikes!?

Komentaras

Komentaras portretas
Švietimo ministrė jau parodė finansinio raštingumo pavyzdį , parodė kaip"įsisavinti" pinigus,t.y.kaip pasisavinti pinigus.Juk geriausiai mokinius moko pavyzdys.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių