- Žygimantas Šilobritas, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybei gegužės mėn. nusprendus, kad Sartų regioninio parko ežeruose draudžiama plaukioti priemonėmis su vidaus degimo varikliu, toks draudimas kelia klausimų tiek vietos verslams, tiek politikams. Tačiau regioninio parko atstovai tvirtina, kad tai svarbu apsaugant vietos ekosistemą, kas pabrėžiama ir nutarimo projekte.
Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ narys Tomas Tomilinas mano, kad tai sukuria chaotišką situaciją, kai skirtingų saugomų teritorijų reguliacija smarkiai skiriasi. Taip pat, anot jo, elektriniai varikliai taip pat kuria garso taršą. Tokiai pozicijai pritaria ir turizmo sodybos „Žiogelis“, įsikūrusios prie Sartų ežero, savininkas Andrius Trumpa.
Tačiau, kaip aiškina Sartų regioninio parko grupės patarėjas Algis Pažūsis, valtys varomos vidaus degimo varikliais taip pat kuria taršą ir naftos pavidalu. Be to, anot jo, toks teritorijos saugojimas – tai viešojo intereso gynimas.
T. Tomilinas: sprendimas sukuria tam tikrą chaosą
T. Tomilinas mano, kad toks sprendimas sudaro tam tikrą chaosą, nes saugomose teritorijose atsiranda skirtingi reikalavimai. Taip pat, anot jo, tokios priemonės per drastiškos, neskatinančios prisitaikyti prie ribojimų bei visiškai „nukerta“ žmogaus ryšį su buveine.
„Aš pirmiausia matau chaosą. Labai skirtingi reguliavimai skirtingose saugomose teritorijose. Ir ganėtinai tokį griežtą ribojimą pritaikė Sartų atveju, kuris smogs ir vietiniams verslams. Jis atrodo nepamatuotas. Kiek teko pasidomėti, tai aiškios politikos šiuo klausimu nėra“, – Eltai tvirtino T. Tomilinas.
„Mano požiūriu mes turime tokį neapgalvotą saugomų teritorijų tvarkymą, visiškai atribojant prasmingą žmogaus veiklą ir atgrasantį nuo gyvenimo ir darbo jose. (...) Aš labai pritariu apribojimams, nes bendra tendencija yra tokia, kad žmonės prie jų prisitaiko, saugo buveines. Bet mes neturime visiškai nukirsti žmogaus buvimo“, – komentavo jis.
Politikas tvirtina – toks sprendimas yra neigiamas šokas regiono verslams. Jis taip pat pastebėjo, kad net įvairios tarnybos, dirbančios su vandens telkiniais, naudoja vidaus degimo variklius.
Nes visame pasaulyje su tokiomis valtimis plaukiojama, tai Lenkija, Suomija, o mes čia ribojame.
Taip pat T. Tomiliną nustebino, kad nutarimas leidžia naudoti elektrinius variklius, nes šie taip pat kelia bangas, kuria triukšmo taršą. Be to, anot jo, bandymas „žalinti“ valtis neturi prasmės.
„Čia esmė yra apsaugoti paukščius. Tai elektriniai varikliai irgi sukuria vibracijas, tokį patį poveikį. Turbūt čia įsimaišyti galėjo vadinamasis „žaliasis smegenų plovimas“. Ta prasme, kad pradėkime žalinti šį sektorių, o ne nuo rimtų. Nes miestų centrai yra perpildyti dyzeliniais automobiliais. O ten, kur yra valtys ir saugumo klausimas turėtų būti svarbiausias, tai mažiausiai prasminga“, – aiškino T. Tomilinas.
Turizmo sodybos „Žiogelis“ savininkas: elektriniai varikliai plaukia lygiai taip pat
Sodybos „Žiogelis“ savininkas A. Trumpa pritaria, kad apribojimas atrodo keistai, nes aplinkinėse šalyse tokie reikalavimai nėra taikomi.
„Nesuprantame prasmės jokios. Nes visame pasaulyje su tokiomis valtimis plaukiojama, tai Lenkija, Suomija, o mes čia ribojame“, – Eltai sakė A. Trumpa.
„Nes jeigu yra bangos ar dar kažkas, tai dabartiniai elektriniai varikliai lygiai taip pat plaukia, koks skirtumas?“ – kvestionavo jis.
Taip pat verslininkas įvertino, kad tokie apribojimai neigiamai paveiks vietos bendroves. Be to, pasak jo, tai apribos ir vietos žvejus, kurie nebegali nusigauti iki ežere esančių salų.
„Be abejo neigiamai paveiks verslą. Nes jis yra didelis, ne kažkokia bala, nenuplauksi toli su elektriniu varikliu. Vien prie Sartų ežero įsileisti valtį yra sudėtinga, tik kelios vietos, kur tai leidžiama. O iki esančių salų nenuplauksi irklais, užtruktų kelias valandas, o elektriniu varikliu irgi vos. Atrodo, kad norima padaryti, kad nieko nebūtų daroma“, – komentavo jis.
Sartų regioninio parko atstovas: elektriniai varikliai nesukelia tokio pavojaus aplinkai
Į keliamus klausimus dėl to, kodėl vis dar leidžiama plaukioti su valtimis ar laivais turinčiais elektrinius variklius, A. Pažūsis atsako, kad nors priemonės prilyginamos, vidaus degimo variklių tarša triukšmo ar išmetamų taršos produktų aspektu – didesnė.
„Plaukiojančios priemonės su elektriniais varikliais nesukelia tokio pavojaus supančiai aplinkai, kaip vidaus degimo varikliai, kurių galima tarša pasireiškia naftos produktais, triukšmu“, – Eltai aiškino Sartų regioninio parko atstovas.
Taip pat, pasak jo, sprendimai paremti Konstitucinio Teismo suformuota praktika, pagal kurią valstybė turi teisę reguliuoti ūkinę veiklą rūpinantis gamtos objektais ir vietovėmis. Jis paminėjo, kad remiantis tiek šio, tiek ankstesniais Lietuvos aukščiausiojo, tiek vyriausiojo administracinio teismo sprendimais – taip saugant teritorijas yra užtikrinamas viešasis interesas.
„Viešojo intereso užtikrinimas teritorijų planavimo metu glaudžiai susijęs su saugomų teritorijų, kaip reikšmingos visuomeninės vertybės, apsauga“, – pabrėžė jis.
2024 m. gegužės 15 d. įsigaliojęs Vyriausybės nutarimas dėl Sartų regioninio parko planavimo schemos numato draudimą regioninio parko ežeruose draudžiama plaukioti plaukiojimo priemonėmis su vidaus degimo varikliais. Kaip rašoma dokumente, taip siekiama apsaugoti vandens paukščius nuo trikdymo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Nausėda iš energetikos ministro tikisi spartesnės „Harmony Link“ statybos1
Prezidentas Gitanas Nausėda iš būsimo energetikos ministro tikisi laiku įgyvendinti kitų metų vasarį numatytą energetikos sistemos sinchronizavimą su Europa, taip pat spartesnės didelių regioninių projektų, tarp jų „Harmony Link&ldquo...
-
„Litgrid“: sumažėjus importui iš Suomijos elektra brango 4 proc.3
Sumažėjus importui iš Suomijos vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje praėjusią savaitę augo 4 proc. iki 90,1 euro už megavatvalandę (MWh). ...
-
LEA: pastarąją savaitę nežymiai sumažėjo biokuro ir benzino kainos
Praėjusią savaitę Lietuvoje po 0,1 proc. sumažėjo biokuro ir benzino kainos. Tuo metu dyzelinas pabrango 1,1 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
ILTE sulaukė 8 finansavimo paraiškų iš gynybos investuotojų Lietuvoje ir užsienyje1
Finansų įstaiga ILTE (buvusi „Invega“) sulaukė 8 gynybos sektoriaus įmonių, veikiančių Lietuvoje ir į rinką ateiti planuojančių iš užsienio, paraiškų gauti ketvirtadalio milijono eurų vertės finansavimą, sako ILTE vald...
-
Nuo seksualinio smurto nukentėjusiems vaikams reikia pagalbos: gal jūs – tas, kurio ieško?
Mažiau nei penkiolika specialistų visoje Lietuvoje – tiek šiuo metu šalyje dirba teismo psichologų. Psichologai ypač reikalingi apklausiant vaikus, nukentėjusius nuo fizinio smurto ar seksualinių nusikaltimų, užduodant klausimus sup...
-
ILTE: Lietuvos įmonių investicijoms trūksta 5 mlrd. eurų1
Lietuvos įmonių investicijoms 2023–2024 metais trūko 5 mlrd. eurų, rodo nacionalinės plėtros įstaigos ILTE (buvusi „Invega“) atlikta apklausa. ...
-
Nori sumažinti PVM vaisiams ir daržovėms: laimės prekybininkai?2
Naujoji valdžia pažadėjo sumažinti PVM tarifą vaisiams ir daržovėms. Tikisi vienu šūviu nušauti du zuikius – ir sumažinti išlaidas maistui, ir pagerinti žmonių sveikatą. Tačiau ekonomistai tokį užmojį vadina biudžeto...
-
FNTT ir LB sutarė stiprinti kritptoturto įmonių priežiūrą
Lietuvos bankas (LB) ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) pirmadienį susitarė stiprinti bendradarbiavimą prižiūrint kriptoturto įmones. Įstaigos pasirašė tai numatantį susitarimą. ...
-
SIM kortelių taip paprastai nebenusipirksite: abejoja, kad tai pažabos sukčius7
Nuo kitų metų norint įsigyti išankstinio mokėjimo SIM korteles, bus privaloma pateikti savo asmeninius duomenis. Taip tikimasi užkirsti kelią telefoniniams sukčiams, kasmet iš žmonių išviliojantiems milijonus eurų. Vis dėlto, ka...
-
Neramina Lietuvos gimstamumas: kas laukia šalies ekonomikos?31
Lietuvos gimstamumo statistika neramina. Per pastaruosius trisdešimt metų naujagimių registruojama bent perpus mažiau, nesiekiame net Europos Sąjungos vidurkio. O kurti šeimą lietuvaičių nepaskatina net dosnios išmokos. ...