Daugiabučių modernizavimas: rasti resursų padeda administratoriaus profesionalumas

  • Teksto dydis:

Nuo namo fasado krintantys plytgaliai, išpuvę vamzdynai, kiauras stogas – tokia yra dažno seno daugiabučio kasdienybė. Tačiau vos per kelis mėnesius šis vaizdas gali pasikeisti. Tam padeda namų modernizacijos programos, apie kurių pranašumus žino toli gražu ne visi.

Daugiabučių modernizacija – nemažai žmogiškųjų išteklių reikalaujantis procesas. Laiko ir žinių reikia ne tik remontui ar namo priežiūros darbams, bet ir administravimui. Ypač dirbant pagal valstybės ar savivaldybės remiamas programas.

Pagal šias programas gyventojams valstybė gali apmokėti maždaug trečdalį modernizavimo darbų. Tačiau vykdant jas neišvengiama šūsnies dokumentų tvarkymo, taip pat būtina išmanyti teisės aktus, organizuoti viešuosius pirkimus ir t. t.

Jei daugiabučių gyventojai nori pasinaudoti valstybės parama ir atsinaujinti savo būstą, bet vengia užsikrauti nemažą organizacinę ar biurokratinę naštą, tuo rūpinasi administratorius. Deja, toli gražu ne visos administruojančios įmonės aktyviai dirba pagal remiamas programas, nes šie procesai reikalauja daug žinių ir laiko resursų.

Krisdavo plytgaliai

Suprasdama gyventojų poreikius savivaldybės įmonė Kauno butų ūkis (KBŪ) nesikrato pareigos padėti modernizuojant namus ir pretenduojant į valstybės paramą. Vien šiais metais vienuolikai KBŪ administruojamų namų buvo skirtas dalinis finansavimas tvarkybos ar projektavimo darbams pagal Kauno savivaldybės paveldotvarkos programą.

Vien šiais metais vienuolikai KBŪ administruojamų namų buvo skirtas dalinis finansavimas tvarkybos ar projektavimo darbams pagal Kauno savivaldybės paveldotvarkos programą.

Apie KBŪ indėlį įgyvendinant programas liudija ir konkretūs pavyzdžiai. Vienas naujausių pavyzdžių – į pabaigą einantis daugiabučio M. Riomerio gatvėje modernizavimo projektas.

33-iuoju numeriu pažymėtas devynaukštis, įsikūręs vaizdingoje Nemuno upės kaimynystėje, iš aplinkinių namų išsiskiria ne tik nauju ir moderniu fasadu.

Prieš tai namas tiek iš išorės, tiek viduje buvo itin prastos būklės. Jo fasadas buvo ne kartą temptas apsauginiais tinklais, kad ant gyventojų ir praeivių galvų nekristų plytos. Krintantys plytgaliai net buvo apgadinę kieme stovinčius automobilius.

Iki avarijos – žingsnis

KBU atstovams diskusijose su gyventojais pavyko rasti visuomeniškų žmonių, kurie suprato renovacijos naudą ir aktyviai prisidėjo prie šios idėjos.

„Neslėpsiu, buvo sudėtinga išaiškinti visiems kaimynams ir motyvuoti juos, kad mums būtina susitvarkyti. Mūsų namas didelis – net 108 butai, žmonių interesai skirtingi. Sąmoningesni nori gyventi šiltai ir tvarkingai, tačiau nemaža dalis čia tik nuomojasi butus, tad jiems nuolatinių gyventojų problemos nelabai rūpėjo. Kai kurie kiti savininkai nerimavo dėl užgulsiančios finansinės naštos ir papildomų su remontais susijusių nepatogumų. Tačiau dabar, kai visi darbai praktiškai padaryti, dauguma žmonių patenkinti. Kai žiemą pajusime šildymo ir kitų sąnaudų sumažėjimą, nepatenkintų išvis neliks“, – svarstė vienas kalbintų aktyvių šio namo gyventojų.

Dar tolimais 1964-aisiais statytas daugiabutis buvo apleistas ne tik iš išorės. Keisdami vamzdynus santechnikai užfiksavo senųjų vamzdžių būklę, kurie buvo tiek išpuvę, kad juos teko traukti gabalais, o iki didelės avarijos buvo likęs vos žingsnis.

KBŪ nuotr.

Susidomėjo ir kaimynai

Renovacijos metu buvo gražiai sutvarkytas fasadas, renovuota per 70 balkonų, pakeista stogo danga, liftas, atlikta daugybė kitų modernizavimo darbų.

Spalį prasidėjus šildymo sezonui gyventojai jau pajuto ir namo fasado šiltinimo darbų rezultatą. Uždėjus kelis sluoksnius akmens vatos, užsandarinus ertmes, butuose šiluma laikosi nepalyginamai ilgiau nei iki renovacijos. Be to, temperatūrą kiekvienas butas gali reguliuoti savarankiškai, tad gali nusistatyti sau komfortišką aplinką.

Pasak namo gyventojų, per visą procesą jie su KBŪ specialistais konsultuodavosi visais rūpimais klausimais ir sulaukdavo profesionalių atsakymų.

„Gal net ir įkyrėjome, bet KBŪ atstovai išsamiai paaiškindavo, koks sprendimas yra racionaliausias, nuolat gaudavome ataskaitas apie nuveiktus ir planuojamus darbus. Norėčiau išskirti santechnikų brigados darbą. Jie per pusantro mėnesio kapitališkai pakeitė visus vamzdynus ir dirbo taip švariai, kad net ir smulkiausias šiukšles iš butų išsinešė“, – pasakojo pašnekovai.

Savo pašonėje matydami įkvepiančias permainas, renovacijos keliu nusprendė eiti šalia esančio daugiabučio, pažymėto 35-uoju numeriu, gyventojai. Jie pritarė investicijų plano rengimui, tad tikimasi, kad netolimoje ateityje tvarkingas ir modernus vaizdas M. Riomerio gatvėje plėsis.

Galimybės nustebino

KBŪ atstovauja gyventojų interesams, organizuoja darbus su valstybės parama ir pagal „Mažosios renovacijos“ programą. Ji skirta šildymo ir karšto vandens sistemoms modernizuoti.

Pirmiausia, reikėtų pradėti nuo to, kad jei administratorius nebūtų pasiūlęs ir informavęs apie galimybes su valstybės parama modernizuoti inžinerinius ir šilumos tinklus, kažin ar patys būtume apie tai sužinoję ir tuo pasinaudoję.

Gyventojams gali būti skirta net 70 proc. kompensacija. Įmonė vien praėjusiais metais įgyvendino dešimt tokių projektų. Šiais metais programa tęsiama.

KBŪ buvo pirmieji tarp visų analogiškų įmonių, pateikę paraiškas savo klientų finansavimui gauti. Finansavimas skirtas jau penkiolikai projektų, tad pasinaudojant valstybės parama bus modernizuotos dar bent penkiolikos daugiabučių namų šildymo sistemos.

Vienas tokių pavyzdžių – Vaistinės skersgatvyje įsikūręs nedidelis daugiabutis. Modernizuota visa šio namo šildymo sistema: įrengtas automatizuotas šilumos punktas, daliklinė apskaitos sistema, pakeisti nauji šildymo vamzdynai, radiatoriai. Gyventojai gali patys nuspręsti, kiek šildyti savo būstus, ir įtraukti į apskaitą suvartojamą šilumos energiją.

„Pirmiausia, reikėtų pradėti nuo to, kad jei administratorius nebūtų pasiūlęs ir informavęs apie galimybes su valstybės parama modernizuoti inžinerinius ir šilumos tinklus, kažin ar patys būtume apie tai sužinoję ir tuo pasinaudoję. Mūsų namas nedidelis, bet kaip ir visur reikėjo suderinti gyventojų interesus, susitaikyti su remonto nepatogumais, tačiau galutinis rezultatas visiškai pateisino lūkesčius“, – teigė Vaistinės skersgatvio gyventojas Rolandas.

Anot jo, sėkmingas bendradarbiavimas su KBŪ persikėlė ir į kitus jo turimus nekilnojamojo turto objektus.

Padėjo ir teisme

Nepaisant nuoširdaus ryšio su klientais, kartais KBŪ specialistai susiduria su pačių gyventojų tarpusavio konfliktais ir tampa jų sprendimų tarpininkais.

Tokia situacija nutiko J.Jablonskio g. 17 numeriu pažymėtame objekte. Jis išskirtinis tuo, kad dalinį finansavimą fasado remontui skyrė KMSAV pagal paveldotvarkos programą. Tačiau atsirado nenumatytų kliūčių.

Šiame name dauguma butų savininkų pritarė stogo ir fasado remonto darbams. Tačiau atsirado keli asmenys, kurie laikėsi priešingos nuomonės ir visus veiksmus skundė teismui. Praėjusių metų rudenį remonto darbai teismo nurodymu net buvo sustabdyti, tačiau maždaug per 1–2 mėnesius buvo priimta nutartis, kad visi darbai atliekami pagrįstai. Teismas panaikino laikinąsias apsaugos priemones ir apgynė butų savininkų daugumos interesą tęsti remontą.

„Patys ne kartą bandėme kalbėtis su tvarkytis nenorėjusiais gyventojais. Aiškinome, kokia bus nauda, kad savivaldybė mums kompensuos beveik trečdalį kainos. Tačiau jokie argumentai neveikė, o reikalai pajudėjo, kai jų ėmėsi KBŪ specialistai. Jie surengė balsavimus, atstovavo mūsų interesams teisme ir taip padėjo įvykdyti daugumos gyventojų valią. Faktas, kad neturint administratoriaus mums patiems būtų itin sudėtinga įveikti kliūtis ir įgyvendinti šį projektą. Kiek tai kainuotų nervų ir laiko net nesinori galvoti“, – sakė namo gyventojas Tadas.

Pasak pašnekovo, dabar, kai namas, stūksantis šalia Steigiamojo Seimo aikštės, įgavo gražų fasadą ir stogą, jis tapo tikra miesto puošmena. Net didžiausi skeptikai į šį projektą ėmė žiūrėti kur kas palankiau.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių