- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti.
Neįvertina galimybių
Dažnas jaunuolis, taupydamas pinigus savo pirmajam automobiliui, atskaitos tašku ima tik skaičius, nurodytus skelbime ar automobilių pardavimo aikštelėje. Manoma, kad, sukaupus reikiamą sumą, galbūt dar nusiderėjus šimtinę kitą, bus galima įgyvendinti savo svajonę.
Anot specialistų, tokie pirkėjai neįvertina, kad iš tiesų reikalinga suma yra bent 10–20 proc. didesnė nei ta, kurią paklosite už savo pirkinį.
Portalas autoplius.lt paskaičiavo, su kokiais finansiniais iššūkiais teks susidurti įsigijus naudotą transporto priemonę ir kiek tai iš tiesų gali kainuoti. Dalis išlaidų, susijusių su transporto priemonių įsigijimu, yra pasirinktinės, dalis – privalomos.
Užgula mokesčiai
Viena neišvengiamų išlaidų eilučių – automobilio registracijos ir taršos mokestis. Jis mūsų šalyje privalomas, todėl tai būtina skaičiuoti prie eksploatacijos išlaidų.
Tiesa, jei automobilis jau buvo registruotas mūsų šalyje, registracijos kaina siekia maždaug tik 10 eurų. Jei reikalingas naujas valstybinis numeris, tai papildomai kainuos dar 7 eurus. Tačiau tokiu atveju gausite numerius iš bendro sąrašo.
Jei norite pasirinkti iš sąraše esančių, kaina kils iki 35 eurų. Jei pageidaujate ypatingo numerio su vienodais skaičiais ar raidėmis, kaina svyruoja nuo 50 iki 700 eurų. Vardinių numerių kaina gali viršyti kai kurių automobilių vertę – 2,5 tūkst. eurų.
Svarbu nepamiršti ir taršos mokesčio. Jei įsigyto automobilio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis neviršija 130 g/km – šio mokesčio išvis išvengsite. Tačiau jei viršija, teks susimokėti. Kuo didesnis CO2, tuo didesnę sumą mokėsite.
Mokestis prasideda nuo 18,5 eurų už dujomis varomą transporto priemonę, kurios CO2 siekia vos 131 g/km ir kyla net iki 737 eurų, jei įsigijote itin galingą dyzelinį automobilį, kurio išmetamas CO2 didesnis nei 300 g/km.
Matematika: jei įsigysite itin galingą dyzelinį automobilį, taršos mokestis gali siekti net 700 eurų. / J. Kalinsko / BNS nuotr.
Draudimo vingrybės
Automobilio draudimas gali itin smarkiai paveikti bendrąsias išlaidas. Draudimo įmokos priklauso nuo tokių sudedamųjų dalių kaip vairuotojo amžius, vairavimo istorija, gyvenamoji vieta, automobilio vertė, markė ir pan.
Kuo jaunesnis vairuotojas, kuo galingesnis automobilis ir kuo didesniame mieste gyvenate, tuo ir privalomojo draudimo įmoka bus didesnė. Ji gali siekti nuo 10–15 iki 70–80 eurų per mėnesį. Per metus susidaro nemenka suma – nuo 120 iki 1 tūkst. eurų. Išskirtiniais atvejais – dar daugiau.
Jei norite ypatingo numerio su vienodais skaičiais ar raidėmis, kaina svyruoja nuo 50 iki 700 eurų.
Privalomasis draudimas kompensuoja tik žalą, kurią padarote kitam automobiliui. Jei dėl jūsų kaltės avarijoje nukenčia jūsų transporto priemonė, net ir turint tokį draudimą, ją teks remontuoti savo lėšomis.
Norintiems apsisaugoti nuo neplanuotų išlaidų nepatyrusiems vairuotojams arba brangesnių automobilių savininkams papildomai rekomenduojama įsigyti kasko draudimą. Jei automobilis perkamas išperkamąja nuoma, kasko bus privalomas. Šio draudimo kaina gerokai didesnė už civilinio. Atsižvelgiant į anksčiau minėtus kriterijus, ji gali svyruoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių per metus.
Kandžiojasi: vien už privalomąjį civilinį draudimą jaunam vairuotojui gali tekti pakloti keturženklę sumą. / Regimanto Žakšensko nuotr.
Periodinės išlaidos
Įsigiję naudotą ratuotį būsite priversti periodiškai apsilankyti techninės apžiūros centre. Čia kas dvejus metus ekspertai tikrins jūsų transporto priemonę ir nuspręs, ar jai galima toliau dalyvauti eisme, ar yra kritinių pažeidimų, kuriuos būtina tvarkyti. Ši paslauga kainuos nuo 23 iki 29 eurų.
Kaina priklauso nuo automobilio degalų rūšies. Jei teks atvykti į pakartotinę apžiūrą, ji kainuos mažiau. Tačiau patikros kaina bus nustatoma atsižvelgiant į tai, kokias vietas teks tikrinti antrą kartą.
Padangų keitimas – du kartus per metus išlaidų pareikalausiantis procesas. Padangų keitimo kaina prasideda nuo 40 eurų už komplektą. Ir tai, jei keičiami standartiniai 14–16 colių dydžio ratai. Kuo didesni ratai, tuo didesnė ir kaina.
Kas trejus–penkerius metus padangas teks ne tik permontuoti, bet ir pakeisti naujomis. Jei automobilio nedideli 16 colių ratlankiai, kaina už naują žieminių padangų komplektą siekia maždaug 180 eurų. Vasarinį komplektą pavyks įsigyti šiek tiek pigiau. Kainos prasideda maždaug nuo 150 eurų. Tačiau kuo didesni ratlankiai, tuo didesnė ir padangos kaina.
Jei nusipirkote, pavyzdžiui, apynaujį „BMW X5“ su 21 colio ratlankiais, visai gali būti, kad vien už žiemines padangas paklosite daugiau kaip 1,5 tūkst. eurų.
Priežiūra – nepigi
Svarbu nepamiršti, kad kartą per metus arba nuvažiavus atitinkamą, gamintojo nustatytą kilometrų ridą, teks keisti variklio tepalus ir filtrus. Idealiu atveju – salono, oro, degalų ir tepalo.
Norint išlaikyti sklandų variklio darbą ir išvengti gedimų, šiuos darbus geriau daryti nevėluojant. Čia kaina irgi gali svyruoti.
„Šio aptarnavimo kaina labiausiai priklauso nuo paties automobilio. Jei tepalams ir filtrams keisti į servisą atvešite 2008 m. „Volkswagen Golf“ ar „Toyota Auris“, minėtas aptarnavimas kainuos maždaug 160 eurų. Jei tai bus 2020 m. „BMW X5“ – kaina tik prasidės nuo 250 eurų“, – teigė „Sostinės Autoserviso“ vadovas Matas Kavoliūnas.
Pašnekovas taip pat paminėjo, kad naujesnių automobilių tepalas gerokai brangesnis ir būtent tai padidina bendrą sumą.
Perspektyva: renkantis automobilį dažnas pirkėjas pamiršta pagalvoti, ar ateityje nebus sunku jį parduoti. / I. Gelūno / BNS nuotr.
Prabanga kainuoja
Neišvengiama kiekvienos transporto priemonės eksploatacijos dalis – remontas. Tiems, kurie nusiperka tinkamai prižiūrėtus automobilius, gal ir pasiseka, tačiau dauguma tokia sėkme pasigirti negali.
Kuo ratuotis naujesnis ir prabangesnis, tuo jis patikimesnis, bet gedimo atveju jo remonto kaina bus didesnė.
Kaip įsigyti pirkinį, kurį remontuoti tektų kuo mažiau? Specialistai pataria, kad, dar prieš pradedant konkretaus modelio paieškas, būtina jais pasidomėti išsamiau: kurie turi daugiau probleminių vietų, kurių varikliai tarnauja ilgiau, ką ir kodėl rinktis rekomenduoja mechanikai.
Norint išvengti detalių paieškos problemų, reikėtų išsirinkti populiarų jūsų šalyje modelį.
Nusižiūrėto automobilio istoriją galima pasitikrinti specializuotose platformose, pavyzdžiui, tinklalapyje www.autoistorija.lt.
Jei modelio praeitis nieko blogo nerodys, galima pereiti prie trečiojo žingsnio – susitarti, kad pardavėjas atvežtų potencialų pirkinį patikrai į jūsų norimą servisą. Jei meistras nerado didelių problemų, tik tada pereikite prie derybų dėl kainos.
Dalių prieinamumas
Net jei nusižiūrėtas automobilis turi nedidelių trūkumų, nebūtina jo išbraukti iš savo sąrašo. Juo labiau kad remontuojant naudotą automobilį galima rasti ir pigesnių naudotų dalių.
Tiesa, svarbu suvokti, kad ne visiems automobiliams dalių pavyks rasti greitai. Kai kurių, retesnių modelių detalių teks ieškoti net Jungtinėse Valstijose ar Azijoje.
Norint išvengti detalių paieškos problemų, reikėtų išsirinkti populiarų šalyje modelį. Paprasčiausias būdas – pasidairyti gatvėse ir atkreipti dėmesį, kokių automobilių važinėja daugiausia.
Jei jūsų nusižiūrėtų automobilių gatvėse yra labai mažai, tikėtina, kad tam yra priežastis. Gal jos neadekvačiai brangios, o gal dažnai genda, gal nepopuliarios antrinėje rinkoje, o gal, kaip minėta, tiesiog trūksta jų detalių.
Degalų sąnaudos
Tiems, kurie per metus nuvažiuoja labai daug kilometrų, degalų sąnaudos – svarbi išlaidų eilutė. Jei daug važinėjate mieste, tikėtina, kad geriausias pasirinkimas yra elektromobilis arba hibridas. Jie mieste jaučiasi kaip žuvys vandenyje, o nuolat akseleruojant ir stabdant regeneruoja energiją atgal į bateriją. Tai padeda sumažinti sąnaudas ir sutaupyti.
Jei didžiąją dalį kilometrų važiuojate užmiestyje, galbūt verta apsvarstyti dyzelinu varomo automobilio variantą, naudojantį maždaug 5–6 l 100 km.
Jei daug važinėjate užmiestyje ir nuspręsite įsigyti paprastą, savaime įsikraunantį hibridą, būsite tiesiog permokėję, o sąnaudos bus tokios pat kaip ir benzininio modelio, kainuojančio keliais tūkstančiais eurų mažiau.
Likutinė vertė
Ne mažiausiau svarbus momentas – automobilio likutinė vertė. Juk neišvengiamai ateis laikas jūsų įsigytą transporto priemonę parduoti.
Jei perkate iš juridinio asmens, tiesiog paklauskite, už kiek procentų dabartinės modelio vertės jis galėtų įsipareigoti nupirkti iš jūsų automobilį vėl po penkerių metų. Pasidomėję keletu skirtingų variantų, turėsite aiškų atsakymą.
Antras būdas – domėtis rinka. Analizuokite, kurių automobilių gatvėse daugėja, o kurių mažėja. Kuris kėbulo tipas ar degalų rūšis tampa vis populiaresnis. Pagal tai rinkitės. Apie modelių populiarumą galima pasiskaityti kas ketvirtį leidžiamame autoplius.lt barometre.
Be logiškų argumentų, daugelis automobilį perka remdamiesi emocijomis ir įspūdžiais: gražus modelis, patinka spalva, jaukus interjeras. Juk į nusipirktą transporto priemonę reikės kasdien žiūrėti keletą ateinančių metų. Modelis turi neatsibosti ir būti patrauklus.
Tačiau svarbu suprasti, kad subjektyvūs įspūdžiai ir skaičiais paremta analizė turėtų užimti po lygią dalį pirkimo procese. Mat nepatinkantis modelis dirgins nervus, o neteisingai pasirinktas tuštins piniginę.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“2
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...