- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Tai, pone, iš jūsų 200 eurų“, – mikliai paskaičiavo juodbruvas vyrukas iš automobilių nuomos kompanijos. Tokia buvo menkutės „Renault“ durelių įdaužos, gautos prie maisto prekių parduotuvės užsienyje, kaina. Per šventes pirkėjams užgulus prekybos centrus, Lietuvoje taip pat daugėja pranešimų apie vairuotojų patiriamus nuostolius.
Nuostolingas apsipirkimas
Istorija, man nutikusi keliaujant netoli Neapolio, kiek sugadino atostogų įspūdžius. Kol mudu su žmona apsipirkinėjome, automobilyje tuo metu likę vaikai pasakojo išgirdę stiprų durelių dunktelėjimą ir išvydę riebų vietinį proletarą, sėdantį į greta stovėjusį seną mersedesą. Nors mūsų atžalos dar bandė atkreipti pažeidėjo dėmesį, šis burbtelėjo, kad nesupranta angliškai – tarsi suvokimui, kad padarei nusižengimą, reiktų anglų kalbos žinių – ir nieko nelaukdamas nurūko savais keliais.
Kadangi itališko numerio įsidėmėti nespėjome, kaltininkas taip ir nebuvo nustatytas. O ir vargu ar kas būtų vertęsis per galvą, stengdamasis padėti eiliniams turistams dėl nedidelių bėdelių. Tad atiduodant mašiną atgal nuomos kompanijai, teko atidžiau įsiskaityti į draudimo sąlygas. Laimei, jos buvo palankios – nuostolius padengė draudikai.
Atiduodant mašiną atgal nuomos kompanijai, teko atidžiau įsiskaityti į draudimo sąlygas. Laimei, jos buvo palankios – nuostolius padengė draudikai.
Šventiniu laikotarpiu panašių istorijų netrūksta ir Lietuvoje. Smarkiai augant lankytojų srautams, prekybos tinklų stovėjimo aikštelėse susidaro spūstys, todėl rizika apgadinti savo ar kito vairuotojo transporto priemonę taip pat gerokai auga. Draudikų duomenys rodo, kad stovėjimo aikštelėse apgadintų automobilių nuostolių sumos per metus siekia 115 tūkst. eurų.
„Avarijos prekybos centrų aikštelėse dažniausiai nutinka parkuojant automobilį, kai neatsargiai manevruojant apgadinamos greta stovinčios transporto priemonės. Prieš šventes žmonės tampa labiau išsiblaškę, mažiau kreipia dėmesį į atstumus tarp automobilių“, – avarijų priežastis vardijo „Lietuvos draudimo“ Operacijų departamento vadovas Artūras Juodeikis.
Išmonė: kai kurie vairuotojai mano, kad apsaugos automobilį, jį pastatę iškart per dvi vietas. Eitvydo Kinaičio asociatyvi nuotr.
Būtina pildyti deklaraciją
Per susidūrimus stovėjimo aikštelėse stipraus transporto priemonių kontakto išvengiama. Dažniausiai įlenkiamas mašinos sparnas, buferis arba durelės, nubraukiamas dažų sluoksnis.
„Svarbu nepamiršti, kad net jei abi transporto priemonės nejuda ir variklis neužvestas, bet atidarant dureles subraižomas ar įlenkiamas kitas automobilis – toks incidentas yra laikomas eismo įvykiu. Tokiu atveju būtina pildyti įvykio deklaraciją ir kitus dokumentus. Padaryta žala nukentėjusiajam yra atlyginama pagal privalomąjį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimą“, – priminė A.Juodeikis.
Anot eksperto, gali pasirodyti, jog tokių nutikimų sumos itin smulkios, tačiau panagrinėjus skaičius paaiškėja, jog jos nėra pačios mažiausios.
„Šiemet tokių avarijų stovėjimo aikštelėse vidutinė nuostolio suma yra 385 eurai, o didžiausia nuostolio suma beveik siekė 4 tūkst. Praėjusiais metais fiksavome įvykį stovėjimo aikštelėje, kuris kainavo net 8,5 tūkst. eurų“, – dėstė departamento vadovas.
Akrobatika: kai abi rankos užimtos, saugiai atsidaryti mašinos dureles pavyksta ne visiems pirkėjams. Justinos Lasauskaitės nuotr.
Pasišalinti nevalia
Apgadinus svetimą automobilį ir turtą, negalima pasišalinti iš įvykio vietos, nes tai gali užtraukti rimtas teisines pasekmes. Visgi pasitaiko atvejų, kai stovėjimo aikštelėje žala padaryta, o kaltininkas dingęs.
„Tokiais atvejais pasitarnauja Kasko draudimas, kuris atlygina kliento patirtą žalą nenustačius kito kaltininko. Visada svarbu užfiksuoti įvykio faktą, mobiliuoju telefonu nufotografuoti nuostolius ir iškart kreiptis į draudimo bendrovę. Dauguma aikštelių prie parduotuvių yra filmuojamos, taip pat dažnai būna liudininkų, todėl prasižengėliams atsakomybės išvengti vargu ar pavyks. Palikti raštelį nukentėjusiam asmeniui – taip pat ne išeitis, nes tai nesušvelnina pažeidimo ir nepadeda išvengti administracinės atsakomybės“, – perspėjo A.Juodeikis.
Ekspertas pastebi, kad per apsipirkimo įkarštį gana dažnos situacijos, kai vairuotojui, grįžtančiam į mašiną, sudėtinga atidaryti ir prilaikyti dureles, nes rankose – krepšiai su pirkiniais. Atidarant dureles užtenka vieno neatsargaus judesio ar stipresnio vėjo gūsio, kad nukentėtų svetimas turtas.
„Todėl labai svarbu pasirinkti tinkamą vietą automobiliui. Jei yra galimybė, patartina iškart įvertinti oro sąlygas, vėjo stiprumą. Taip pat reiktų stebėti vaikus. Įspėkite juos, kad būtų atsargūs lipdami iš automobilio ir tvirtai laikytų dureles. Atsižvelgdami į konkrečią situaciją, padėkite vaikams išlipti. Jei įsigijote daugiau prekių nei planavote, nepamirškite, kad galite pasinaudoti parduotuvių vežimėliais. Tai nesuvaržys jūsų laisvės – visada turėsite laisvą ranką, kuria galėsite patogiai atsidaryti dureles. Jei matote, kad išlipti bus sudėtinga, pirma išlaipinkite keleivius ir tik tuomet pastatykite transporto priemonę į tarpą tarp kitų automobilių. Taip pat mūsų klientų patirtis rodo, kad dalis brangiai kainuojančių nuostolių sukeliama, kai dureles iš rankų išplėšia stiprus vėjo gūsis“, – akcentavo A.Juodeikis.
Pamokos: vairavimo mokyklose taisyklingam parkavimui ribotoje erdvėje skiriamas didelis dėmesys. G. Bartuškos nuotr.
Atsargumas gėdos nedaro
Jam pritarė ir vairavimo mokyklos „Auto ABCDE“ vadovas Visvaldas Petrulis. Pasak mūsų kalbinto specialisto, dar pradedantiesiems vairuotojams nuolat akcentuojama taisyklingo parkavimo svarba.
Gerai įvaldžius atbulinį parkavimą, galima įlįsti į mažesnio ploto erdves, drauge sau palengvinant ir vėliau seksiantį išvažiavimo manevrą.
„Su automobilio pastatymu aikštelėje vairuotojai susiduria kasdien, todėl šiems aspektams skiriamas didelis dėmesys. Šis elementas privalomas laikant egzaminus tiek mokykloje, tiek „Regitroje“. Net ir nepatyręs vairuotojas privalo mokėti taisyklingai prisiparkuoti prie kelkraščio, taip pat aikštelėje pastatyti mašiną į riboto ploto vietą“, – vardijo instruktorius.
Jo žodžiais, pradedantiems vairuotojams daugiausia sunkumų kelia atbulinio parkavimo manevras, tačiau jį įvaldyti būtina.
„Prigrūstoje aikštelėje prie namų ar prekybos centro ne visada patogu prisiparkuoti važiuojant priekiu. Gerai įvaldžius atbulinį parkavimą, galima įlįsti į mažesnio ploto erdves, drauge sau palengvinant ir vėliau seksiantį išvažiavimo manevrą“, – aiškino pašnekovas.
V.Petrulio įsitikinimu, smulkių avarijų prekybos centrų aikštelėse galima nesunkiai išvengti, jei visi būtume dėmesingesni ir supratingesni kitų eismo dalyvių atžvilgiu.
„Jei ieškote vietos pastatyti mašiną, įvertinkite, kiek erdvės yra aplinkui. Jei jos mažoka arba šalia pastatytas didelis platus visureigis, kurio durelių mostas bus platesnis ir galbūt remsis į jūsų mašiną, vertėtų nepatingėti ir pasidairyti kitos, saugesnės vietos. Be to, labai svarbu parkuotis taisyklingai, išlaikant tam skirtos vietos ribas bei iš abiejų pusių paliekant vienodus atstumus“, – patarė instruktorius.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...
-
Šalčio išdaigos baisios tik nepasiruošusiems1
Šią savaitę pasirodė pirmieji pranešimai apie plikledį. Staiga užklupusi šalna gali tapti nemalonumų kelyje priežastimi. Prastos padangos ar netinkamai prižiūrima stabdžių sistema šią tikimybę padidina dar labiau. O kur...