- Vidmantas Matutis [2]
- [3]
- [3]
- Teksto dydis:
- Spausdinti [4]
Tiek jūrinis, tiek sausumos transportas Lietuvoje ir visame pasaulyje kenčia nuo kvalifikuotų darbuotojų stygiaus.
Į sunkvežimį paskui vyrą
Ar kas nors galėjo pagalvoti, kad į Lietuvą masiškai plūs žmonės iš Vidurinės Azijos, norintys vairuoti sunkvežimius?
Tipiškas vaizdelis vienoje iš Lietuvos transporto įmonių. Aplink sunkvežimį vaikšto būsimoji vairuotoja su Vidurinės Azijos šalims būdinga nacionaline moteriška apranga. Ji nelabai gali atsakyti, kam sunkvežimyje naudojamas vienas ar kitas įrenginys, netgi jo pavadinimą sunkiai atsimena.
Nepaisant to, ji tapo sunkvežimio vairuotoja, važinėja po Lietuvą, o po to išvyks į Vakarų Europą.
Kam tokio lygio specialistai reikalingi Lietuvoje? Atsakymas paprastas – moteris ne tiek sunkvežimį rengiasi vairuoti, kiek dviviečiame ekipaže važinėti kartu su vyru, kuris anksčiau atvyko iš Vidurinės Azijos ir jau spėjo „įleisti“ šaknis.
Visiškai aišku, kad dviviečiame ekipaže vairuos vyras, o kartu ir jo žmonos vairuotojo kortelė. Tokių dviviečių ekipažų Lietuvoje daugėja. Dirbti vairuotojais šeimomis atvyksta žmonės ne tik iš Vidurinės Azijos, bet ir iš Ukrainos.
Pastebi valdžios idiotizmą
Didžiulė problema yra tai, kad Lietuvos valdžia leidžia atvykti ir transporto sektoriuje dirbti bet kam.
Svarbiausia, kad Lietuvoje norintis dirbti žmogus nebūtų susijęs ar infiltruojamas iš specialiųjų rusiškų ar baltarusiškų tarnybų. Tokių, pasirodo, yra, ir nemažai. Neseniai paskelbta oficiali informacija, kad dėl įvairių įtarimų darbo vizos neišduotos į Lietuvą norėjusiems atvykti 16 tūkst. rusų ir baltarusių.
Šioje vietoje „įstrigo“ tokia viešuosiuose tinkluose pateikta vakaruose dirbančio lietuvio frazė: „Mes esame ne prieš lietuvišką patriotizmą, mes esame prieš Lietuvos valdžios idiotizmą.“
Laivuose susiduriama ne tik su žema jūrininkų iš Azijos šalių kvalifikacija, bet vis labiau ryškėja ir žemas jūrininkų iš Ukrainos pasirengimo lygis.
Daugelis lietuvių aiškina, kad iš Vakarų sugrįžtų ir dirbtų transporte Lietuvoje, jei tik valdžia imtųsi tvarkyti emigracijos ir padoraus apmokėjimo už darbą problemas.
Dirbti Lietuvoje dėl prastų kelių, poilsio infrastruktūros nebuvimo, menkesnių reikalavimų automobilių stoviui, yra sunkiau nei Vakaruose, o atlyginimai gerokai mažesni. Nors kainos Lietuvoje jau didesnės, nei, tarkim, Vokietijoje.
Nieko nuostabaus, jei dvivietis, šeimyninis Vidurinės Azijos ekipažas pames Lietuvos firmos sunkvežimį su prekėmis kur nors Prancūzijoje ir peršoks ant Vakarų šalies firmos mašinos, kurią jam surado vadinamoji pašto dėžutė – slapta vairuotojų paieškos firma.
Krenta jūrininkų kvalifikacija
Vis labiau aiškėja, kad panašios problemos kaip sausumos transporte yra ir daugelyje jūros laivų.
Jūrų kapitonų klube yra tradicija grįžus iš reiso kolegoms papasakoti, su kokiomis problemomis susiduriama laivuose. Užsienio kompanijos sausakrūviuose laivuose dirbantis jūrų kapitonas Anatolijus Stepanenko užsiminė, kad vis sunkiau surasti gerą kvalifikaciją turinčių jūrininkų europiečių dirbti laivuose.
Pagrindinė problema yra pernelyg maži atlyginimai. Juos „numušė“ iš Azijos šalių plūstanti pigesnė ir gerokai žemesnės kvalifikacijos nauja jūrininkų karta.
Užsienio dujų tanklaiviuose dirbantis jūrų kapitonas Rimvydas Pilitauskas pastebėjo tai, kad laivuose susiduriama ne tik su žema jūrininkų iš Azijos šalių kvalifikacija, bet vis labiau ryškėja ir žemas jūrininkų iš Ukrainos pasirengimo lygis.
Anksčiau dirbti dujų ar naftos tanklaiviuose buvo laikoma prestižu, tačiau dabar vis dažniau priimama ir žemesnės kvalifikacijos jūrininkus, nes laivuose yra vis sunkiau sukomplektuoti įgulas. Tiek automobilių, tiek laivybos transporte dalį žmonių nuo šių specialybių atbaido ir vis labiau „siautėjantys“ įvairūs inspektoriai, nuolat didinamos baudos.