Panaikinti privalomosios techninės apžiūros galiojimą galės ir aplinkosaugininkai?

  • Teksto dydis:

Seimas dar turės pritarti, bet Ministrų kabinete prieštaravimų nėra, vadinasi, automobilius galės stabdyti ir aplinkosaugininkai. Jie matuos, kiek automobilis teršia. Ir jeigu teršia per daug, turės teisę panaikinti privalomosios techninės apžiūros (TA) galiojimą. Kam to reikia, LNK reportaže komentavo Aplinkos ministerijos viceministrė Raminta Radavičienė.

 – Tai kam to reikia?

– Na, reikia visų pirma tam, kad mes kvėpuotume švariu oru. Visuomenės nepasitenkinimas didėja, visuomenės yra labai pasipiktinusios. Mes gauname net ir piktų laiškų, ir netgi turime tokių pavyzdžių, kai lietuviai emigruoja į kitas valstybes dėl aplinkos taršos, tai vienas aspektas. Oro tarša, kurią sukelia kelių transportas, yra pripažinta Pasaulio sveikatos organizacijos kancerogenine ir skaičiuojama, kad anksčiau laiko dėl oro taršos Europoje miršta 300 tūkst. gyventojų. Dar yra tai, kad Lietuvai nesiseka įgyvendinti įsipareigojimų ir gauname Europos Komisijos pažeidimus dėl to, kad nepasiekiame tikslų.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

 –  Bet ar visa ta tarša, kurios tikslų jūs nepasiekiate, yra iš automobilių, kurie teršia per daug?

– Kalbant apie taršą azoto oksidais, kurie yra labai kenksmingi, per 50 proc. visos taršos sukelia būtent kelių transportas. Dyzeliniai automobiliai, važiuojant realiomis sąlygomis, teršia nuo keturių iki septynių kartų daugiau nei yra aprašyta normatyvuose.

– Kaip keisis tvarka? Automobilius stabdys ir matuos taršą?

 – Šiuo metu įgaliojimus tikrinti taršą keliuose turi policija, bet, kaip žinia, policija turi labai daug užduočių ir transporto taršos kontrolė nėra jų prioritetų viršuje. O nedaryti nieko irgi negalime. Todėl šia iniciatyva papildomas sąrašas institucijų, kurios turės teisę tikrinti lengvųjų automobilių taršą. Šiuo atveju suteikiami įgaliojimai Aplinkos apsaugos departamentui ir Lietuvos transporto saugos administracijai, kuri dabar irgi tikrina taršą, tačiau tik krovininių automobilių.

– Bet oro taršos patikra jau yra atliekama per TA apžiūrą.

– Taip, bet šiuo atveju labai svarbus tas netikėtumo atvejis. Taip, tikrinami automobiliai ir per TA, tačiau daugelis randa būdų, kaip apeiti šią patikrą. Na, o kai kontroliuojama yra kelyje, nepaslėpsi, nesuklastosi.

 – Ar tai reiškia, kad jūs nepasitikite asociacija, kuri atlieka TA? Gal ten kažką reikia griežtinti, o ne stabdyti žmones keliuose?

– Reikia pripažinti, kad TA instrumentas yra standartizuotas. TA vykdomos pagal vienodą standartą visose ES valstybėse ir to nepasitikėjimo nėra. Mes tiesiog ieškome papildomų priemonių, kurios padėtų mums pasiekti norimo tikslo.

– Ar skaičiavote, kiek tai kainuos? Juk aplinkosaugininkai dabar turės būti aprūpinti metrologiškai patikrintais matuokliais, kad nekiltų jokių ginčų, abejonių ir pan.

– Taip, skaičiavome. Esame įvertinę, kad įrangos įsigijimui, reikiamo žmogiškojo ištekliaus aprūpinimui abiem institucijoms reikės beveik 300 tūkst. eurų. Viskas yra paskaičiuota ir tai nėra didelė investicija lyginant su tuo, koks būtų galimas teigiamas poveikis.

Statistika tikrai nėra džiuginanti, nes 10 proc. automobilių nepraeina TA apžiūros iš pirmo karto dėl aplinkos taršos normatyvų netenkinimo.

 

– O galimas teigiamas poveikis bus daug didesnis nei 300 tūkst.?

– Taip. Mes planuojame, kad per metus galima būtų patikrinti 9–15 tūkst. automobilių. Pirmaisiais metais ir po pirmųjų kontrolės metų duomenys bus akylai stebimi, analizuojama situacija, lyginama ir su TA metu atliktais patikrinimais tam, kad galėtume padaryti išvadas. Statistika tikrai nėra džiuginanti, nes 10 proc. automobilių nepraeina TA apžiūros iš pirmo karto dėl aplinkos taršos normatyvų netenkinimo. Ta statistika tikrai yra labai liūdna, nes tai reiškia, kad arti 80 tūkst. automobilių, tikėtina, važinėja neatitikdami reikalavimų.

 – Bet techninę apžiūrą praeina daugelis iš antro karto?

– Taip, bet supraskime, kad techninė apžiūra atliekama reguliariai kas dvejus metus. Vadinasi, iki tol automobilis, tikėtina, važinėjo stipriai teršdamas orą.  

– Bet žmogus gali to ir nežinoti, tai nebūtinai yra tyčinis veiksmas.

– Taip, tikrai, bet dėl to yra stiprinama atsakomybė ir servisų, tam tikri sugriežtinimai yra padaryti ir jų veiklos standartuose. T. y. transporto priemonėje keičiant įrangą, kuri yra susijusi su taršos neutralizavimu. Prieš išleisdami automobilį į eismą, jie turi patikrinti normatyvus. Taip pat yra draudimas, kuris turėtų būti savaime suprantamas, bet, deja, kasdienybė yra tokia, kad labai daug dūmų neutralizavimo įrangos yra išmontuojama. Arba per kompiuterinių programų išderinimą vyksta labai negeri dalykai. Tad šioje srityje irgi įvesti sugriežtinimai. Tad mes tikime, kad tas priemonių komplektas bus veiksmingas. 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Kliedesiai

Kliedesiai portretas
Nestosiu, kai stabdys ne policija, ar vysis ir šaudys?

H

H portretas
O operacijas ligoninėse gali daryti santechnikai . Labiau debiliškę mintelių net iš šio valdžios bobinčiaus nesitikėjau Moteris neužsigaukite tai ne apie Jūs

jk

jk portretas
Nestebina,kad transporto kontrole atiduoda labiausiai korumpuotai ir realiai niekais užsimančiai organizcijai,pats ministras Gentvilas kiaurai korumpuotas,kai jo žaliasis kursas numato,kad taršus dizelinas bus pigesnis nei benzinas/matyt gavo iš dyzelio pirklių didele paskolą,kad daro tokius darbus,čia realus gyvenimas parodo kur yra korupcijos tevai-jie sedi vyriausybeje
VISI KOMENTARAI 124

Galerijos

Daugiau straipsnių