Po Kalėdų eglute – tvarumo ir tradicijų dvikova

  • Teksto dydis:

Popietę prieš Kalėdas Londono centrinėje Marilebono Didžiojoje gatvėje pasidairę AFP žurnalistai galėjo konstatuoti: britai Kalėdoms vis dažniau renka dovanas iš naudotų prekių parduotuvių.

Atsvara vartotojiškumui

Atrodė, kad naudotų prekių parduotuvėje yra daugiau pirkėjų nei aplink įsikūrusiose prabangiose. Vienas vyras draugams rengėsi dovanoti du dėlionių rinkinius ir milžinišką pliušinį žaislą, kitas žmonai išrinko užrašų knygelę.

„Nuo rugsėjo pabaigos pastebėjome, kad žmonių, ateinančių į mūsų parduotuves ir perkančių daiktus iš antrųjų rankų, padaugėjo“, – sakė Ollie Meadas, prižiūrintis labdaros parduotuvių „Oxfam“ visame Londone vitrinas.

Jungtinės Karalystės (JK) labdaros organizacijos valdomame dėvėtų prekių parduotuvių tinkle pirkėjai gali rasti naudotų žaislų, knygų, daiktų ir drabužių už mažesnę kainą, nei kainuotų nauji.

JK populiarios asmeninio apsipirkimo tikslais fizinės ir internetinės naudotų daiktų parduotuvės sulaukia neįtikimai didelio susidomėjimo kalėdiniu laikotarpiu, kuris dažnai kritikuojamas dėl vartotojiškumo skatinimo ir daugybės atliekų išmetimo.

Praėjusį mėnesį naudotų daiktų prekybos platformos „Vinted“ ir konsultantų „RetailEconomics“ parengtoje ataskaitoje teigiama, kad šiais metais JK pirkėjai išleis 2 mlrd. svarų sterlingų (2,4 mlrd. eurų) naudotoms Kalėdų dovanoms. Tai sudaro apie 10 proc. iš 20 mlrd. svarų sterlingų (24,1 mlrd. eurų) vertės Kalėdų dovanų rinkos.

Pernai, „Oxfam“ apklausos duomenimis, 33 proc. respondentų ketino Kalėdoms pirkti dovanų iš antrųjų rankų, o 2021-aisiais tokių buvo 25 proc.

„Šis pokytis akivaizdus „Vinted“, – naujienų agentūrai AFP nurodė „Vinted“ prekybos platformos vadovas Adamas Jay. – Pastebėjome, kad spalio–gruodžio mėnesiais, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, padaugėjo žmonių iš JK, ieškančių dovanų, – sakė jis.

Naudotos prekės yra ne tai, ko nenori Kalėdoms, o tai, ko trokšti.

Pasak O. Meado, kuris per pastarąsias trejas Kalėdas dovanojo žmonėms naudotų daiktų, didžiuliai veiksniai yra susirūpinimas tvarumu ir kylantis spaudimas dėl pragyvenimo išlaidų.

Londono centre įsikūrusioje parduotuvėje gydytojas Edas Burdetas rado raktų pakabuką ir užrašų knygelę savo žmonai. „Šiuo metu taupome, o ji mėgsta suteikti daiktams dar vieną gyvenimą. Taigi, tai bus puiki dovana jai, – AFP sakė 50-metis. – Malonu išleisti mažiau ir žinoti, kad lėšos skiriamos geram tikslui, o ne eilinei parduotuvei komercinėje gatvėje.“

Inspiruoja jaunimas

Prekių ženklo „Charity Super.Mkt“ dizaineris ir bendrakūrėjis Wayne’as Hemingway’us jau daug metų Kalėdų dovanų ieško naudotų prekių parduotuvėse. Šio prekių ženklo tikslas yra steigti naudotų prekių parduotuves tuščiuose prekybos centruose ir komercinėse gatvėse.

„Kai pradėjau šią veiklą, daugelis manė, kad užsiimu keistais dalykais“, – sakė jis ir pridūrė, kad dabar tokios pardavimo vietos yra populiarios. Jis prisiminė, kad daugiau kaip prieš 40 metų, kai pradėjo prekiauti dėvėtais drabužiais, „per Kalėdas pardavimai visada krisdavo, nes visi norėdavo naujų drabužių“. Dabar jis sako pastebintis kalėdinių pardavimų augimą. Visose jo parduotuvėse, likus kelioms savaitėms iki Kalėdų, pardavimai išaugo 20 proc. daugiau, nei tikėtasi. „Situacija keičiasi į gerąją pusę [...] Naudotos prekės yra ne tai, ko nenori Kalėdoms, o tai, ko trokšti“, – tvirtino jis.

Pasak jo, šią tendenciją populiarina jaunimas, kuris sąmoningiau renkasi daiktus, remia žiedinę ekonomiką ir „idėją atiduoti savo pinigus visuomenei, kuri yra dosnesnė ir teisingesnė“.

Sąmoningas pokytis

Prie parduotuvės kasos pakalbinta 56-erių Jennifer Odibo buvo linkusi šiek tiek paprieštarauti.

Moteris, kuri pirko ryškiai oranžinį švarką, pabrėžė, kad mėgsta vintažą. Tačiau ji prisipažino, kad daugumai žmonių nedovanotų jau naudoto daikto. „Kalėdos yra ypatingas metas, todėl tai turi būti kas nors, ką jie brangintų, kas nors naujo“, – mano J. Odibo.

„Per Kalėdas eisiu nusipirkti ko nors gražaus į „Selfridges“ arba „Fenwick“, – pridūrė ji, turėdama omenyje dvi kultines JK universalines parduotuves.

W. Hemingway’us pripažino, kad kai kurie pirkėjai „jaučia, kad žmonės per Kalėdas tikisi ko nors naujo“, bet naudoti daiktai vis populiaresni. „Mes keliaujame prie to. Pasaulis eina link to, bet dar laukia ilgas kelias“, – įsitikinęs jis.

Pasak Mančesterio universiteto sociologijos tyrėjos Tetyanos Solovey, kai kuriems žmonėms gali būti šiek tiek keista švenčiant Kalėdas gauti naudotų daiktų. „Tačiau tai galėtų būti sąmoningas pokytis, pasirinkus švęsti Naujuosius metus suteikiant kažkam antrąjį gyvenimą, – AFP sakė T. Solovey. – Tai galėtų būti labai tvarus požiūris į Kalėdas ir tai, manau, yra nuostabu.“



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių