- LRT.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pasaulyje yra žmonių, turinčių siaubingą baimę tiltams, gefirofobiją: vieni sunkiai prisiverčia juos pervažiuoti, kitiems vien mintis apie tai kelia nerimą, pereinantį į panikos priepuolį, kai ima trūkti oro ir svaigsta galva.
Vairuotojų rankų gniaužtai lipte sulimpa su automobilio varu. Jie ima nerimauti, kad gali prarasti mašinos kontrolę ir nuo tilto nerti žemyn. Kai kurie, niekaip negalėdami prisiversti judėti tiltu, tiesiog sustoja, sutrikdydami eismą, rašo msn.com.
Kaip aiškina Jean Ratner, keliavimo nerimo centro socialinė darbuotoja, gefirofobai nebijo, kad tiltas grius, jie bijo patys nuo jo nukristi. Jos teigimu, baimė tiltams gali kilti iš aukščio baimės.
Šis sutrikimas dažniausiai ištinka staiga ir ypač gerus bei patyrusius vairuotojus. Nerimo priepuolis apima netikėtai, dažnai anksčiau tiltų kirtimo problemos neturėjusius žmones. Panikos priepuolis smarkiausiai sukrečia važiuojančius per aukštą tiltą, ypač per pirmą jo pusę – riedant tilto arka į viršų.
J.Ratner atskleidžia, kad gefirofobus gali gąsdinti tiek tilto aukštis, tiek ilgis. Jie gali verčiau važiuoti šimtus kilometrų vien tam, kad rastų alternatyvų kelią, kuriuo važiuojant nereikėtų persikelti per tiltą ir jausti kaustančią paniką. Dažniausiai važiavimo per tiltą baimė ištinka vairuotoją, bet pasitaiko atvejų, kai ji pasireiškia keleiviui.
Nors ir ne tokia dažna kaip baimė skristi, fobija tiltams gydoma pakankamai ilgai – gydymo laikotarpis užtrunka nuo pusmečio iki devynių mėnesių. Gydymas pradedamas mokantis įvairių atsipalaidavimo strategijų, padedančių mažinti panikos simptomus, tokių kaip lėtas kvėpavimas, žiūrėjimas tiesiai priešais akis ir kitų. Išmokus tai atlikti uždaroje patalpoje, metodus imama taikyti vairuojant automobilį įprastais kasdieniais vietiniais keliais.
Tuomet tenka mėginti tiltą įveikti pėsčiomis, pradžioje kartu su psichologu, vėliau – savarankiškai. Viskas vyksta po truputį, palaipsniui, neskubant.
Žingsnelis po žingsnelio, kai žmogus tampa drąsesnis, jam jau siūloma pamėginti pervažiuoti kokį nediduką tiltelį, šalia, ant priekinės sėdynės, sėdint psichologui. Tuomet – jau kiek didesnį tiltą, taip pat drauge. Kitas etapas – tilto pervažiavimas, kai psichologas sėdi ne priekyje, o ant galinės sėdynės. Ir galiausiai – pervažiavimas tiltu savarankiškai, psichologui važiuojant paskui atskira mašina.
Kai kuriems šią baimę turintiems vairuotojams, norintiems įveikti tiltus, gali tekti vartoti švelnius raminamuosius arba juos vežiotis rankinėje ar piniginėje, kad visuomet būtų po ranka panikos priepuolio atveju.
J.Ratner teigimu, baimė pervažiuoti per tiltą – pakankamai rimta. Pavyzdžiui, bijantys skristi lėktuvu suvokia, kad jie patys pilotuoti lėktuvo negali, taigi iš esmės niekas nuo jų nepriklauso. Tuo tarpu vairuotojai, ypač važiuodami kartu su šeima, jaučia siaubingą atsakomybę už visus šeimos narius, todėl spaudimas dar labiau išauga.
Kai kuriuose tiltuose bailiukai gali pasinaudoti specialia paslauga: sunerimę vairuotojai gali perduoti vairą kitam, o patys saugiai užmerktomis akimis sėdėti ant galinės sėdynės. Kai kuriose vietose tokia paslauga mokama, kai kuriose bėdos ištiktiems vairuotojams ji suteikiama dykai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...