- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šalies didmiesčiai, parengę Darnaus judumo planus, juose privalėjo skirti nemažai dėmesio skatinti bevariklių ir ekologiškų transporto priemonių judėjimą. Dažniausiai kalbama apie dviračius. Ir nors dviratininkų bendrijų nariai jiems skirtai infrastruktūrai negaili pastabų, miestų atstovai tikina, kad kuria vis palankesnes sąlygas mieste judėti ne automobiliu.
20 kilometrų kasmet
Vilniaus miesto savivaldybės Tvaraus susisiekimo skyriaus vadovas Antonas Nikitinas tvirtina, kad sostinėje per pastaruosius metus pavyko pastatyti nemažai dviračių stovų ir dabar jų skaičius jau pasiekė apie porą tūkstančių, pagaminta specialiai dviratininkams skirtų žemėlapių, o ateityje turėtų sujungti vis daugiau dviračių takų, kurie dabar yra staiga pasibaigiantys ar nutrūkstantys, o vėliau vėl vingiuojantys.
"Pradėjome tiesti dviračių takus skirtingame aukštyje nei šaligatviai, kad vizualiai būtų matomos vietos skirtingoms eismo dalyvių grupėms, taip pat siauriname gatves, kad jose pradėtų lėtėti eismas ir taip laimime vietos dviračiams, taip pat stengiamės, kad vienpusio eismo gatvėse būtų išimtinai tik dviratininkams leista važiuoti abiem kryptimis", – Vilniaus savivaldybės pastangas vardijo A.Nikitinas.
Pasak jo, tokie miesto valdžios veiksmai neliko neįvertinti ir pačių dviratininkų, iš kurių net 73 proc. mano, kad situacija mieste gerėja. Tos pačios apklausos duomenimis yra net 25 proc. dviračių vairuotojų, kurie jokių pokyčių nepastebi, tačiau savivaldybės atstovas viliasi, kad artimiausiu metu ir skeptikai pamatys gerėjančias eismo sąlygas dviratininkams mieste. "Mūsų planas kasmet nutiesti bet po 20 km naujų dviračių takų ir pastatyti mažiausiai 100 stovų, o iki 2023-iųjų sujungti dviračių takų tinklą", – artimiausius planus įvardijo A.Nikitinas.
Skirta dėmesio ir sujungti dviračių takus, nes buvo vietų, kur dviračių takas staiga pasibaigdavo, o po kelių šimtų metrų vėl prasidėdavo.
Didžiausiu iššūkiu specialistas laiko dviračių gatvių kūrimą, kur dviratininkai, važiuodami bendrame sraute su automobiliais, turi pirmumo teisę. Kai tokioje gatvėje įvyksta eismo įvykis, pirmiausia kaltė krenta ant automobilio vairuotojo, ir tik išimtinais atvejais svarstoma dviratininko atsakomybė.
Ne tik poilsiui
Kauno miesto savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus vyr. specialistė Inga Bendokienė teigia, kad dar 2017-aisiais buvo atlikta apklausa, kuria buvo bandoma išsiaiškinti, kokiais tikslais miestiečiai renkasi dviračius. Didžioji dalis, net 80 proc. respondentų atsakė, kad dviračių naudojasi daugiausia tik laisvalaikio praleidimo tikslais ir tik 6 proc. atsakė, kad dviratį renkasi kaip priemonę susisiekti.
"Kaune ir aplink jį nutiesta labai daug rekreacinių dviračių takų, kuriais miestiečiai mėgsta važinėti, ypač savaitgaliais ar po darbų, tad dabar vienas iš savivaldybės tikslų sukurti tinkamą infrastruktūrą dviračių vairuotojams, kad jie matytų daugiau galimybių važiuoti dviračiais ne tik poilsiaudami, bet ir susisiekimui", – pasakojo I.Bendokienė.
Iki 2019 m. Kaune buvo nutiesta apie 95 km dviračių takų, iš jų net apie 60 km rekreacinių, 2017-aisiais buvo suremontuota 15 km dviračių takų ir būtent nuo pastarųjų metų Kaune stengiamasi daugiau įrengti naujų dviračių takų, o ne remontuoti senus. 2018-aisiais buvo pasiektas naujų dviračių takų tiesimo pikas, o praėjusiais metais didesnis dėmesys buvo skirtas pėsčiųjų eismo sąlygos gerinti, tad buvo nutiestas daugiau kaip 6 km ilgio dviračių takas Savanorių prospekte, abiejose Veiverių gatvės pusėse.
"Skirta dėmesio ir sujungti dviračių takus, nes buvo vietų, kur dviračių takas staiga pasibaigdavo, o po kelių šimtų metrų vėl prasidėdavo. Stengiamės, kad taip nebebūtų", – pasakojo savivaldybės atstovė.
Parengtame Darnaus judumo plane yra numatyta sujungti Kauno miestą ir Kauno rajoną. Iš viso yra aštuonios išvažiavimo ir įvažiavimo į Kauno miestą kryptys, tad tikimasi, kad jomis visomis bus sudarytos sąlygos važiuoti ir dviratininkams, nes keturios kryptys jau yra sutvarkytos.
"2020-aisiais planuojame nutiesti apie 8 km naujų dviračių takų, 2021-aisiais dar apie 10 km. Gali būti, kad šie skaičiai ir išaugs, panaudojus europines lėšas. Šiemet bus vykdomas ir bandomasis projektas, įrengiant dviračių saugyklas gyvenamuosiuose kvartaluose ir prie mokyklų", – apie artimiausius planus pasakojo I.Bendokienė.
Keistini sprendimai
A.Nikitinas pastebėjo, kad prie dviračio, kaip susisiekimo transporto priemonės, pasirinkimo neprisideda ir valdžios sprendimai drausti važiuoti dviračiais, pavyzdžiui, per perėjas.
"Daugelyje šalių tokio reikalavimo nėra ir visi supranta, kad visų miesto gatvių, ką ir apie kurį bekalbėtume, mes negalima padaryti visiškai saugiomis važiuoti dviračiais, atskirti nuo kito eismo, tad, mano manymu, racionaliausias sprendimas būtų tokį draudimą atšaukti ir pataisyti jį į tą formuluotę, kurią siūlo šio įstatymo pakeitimo iniciatoriai, kad per perėją būtų galima važiuoti dviračiu nenulipus, tačiau prieš tai įsitikinus manevro saugumu", – sako Vilniaus savivaldybės specialistas.
Policijos departamento atstovai tikina, kad galutinė metų suvestinė dar skaičiuojama, tačiau iš pusmečio rezultatų matyti, kad per šešis metų mėnesius įvyko 130 eismo įvykių su dviratininkais, ir juose sužaloti 129 dviračių vairuotojai. Apie 30 proc. avarijų įvyko dėl dviračio vairuotojų kaltės. Keturi dviratininkai, kurie žuvo, taip pat nesaugojo savo gyvybės ir nelaimė įvyko dėl jų pačių kaltės.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...