- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vairuotojai ne vieną dešimtmetį buvo įpratę, nutikus eismo įvykiui, jį fiksuoti popierinėse deklaracijose. Tačiau šis būdas kelia nemažai keblumų. Kartais avarijos dalyviai neturi deklaracijos šablono, taip pat pildydami ranka privelia klaidų. Šias problemas padeda spręsti populiarėjančios elektroninės deklaracijos.
Išmokos pasiekia greičiau
Statistikos duomenimis, vis daugiau žmonių, įvykus eismo nelaimei, ją fiksuoja ne popierinėse, o elektroninėse eismo įvykių deklaracijose. Specialistai pataria nesibaiminti naudoti virtualios sistemos, nes tai ne tik patogiau, bet ir paspartina kompensacijų išmokas.
Pasak draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovės Baltijos šalims Viktorijos Katilienės, netikslumai deklaracijoje reiškia ilgesnį įvykio nagrinėjimo laiką ir ne taip operatyviai gaunamą draudimo išmoką.
„Dėl šių priežasčių vairuotojai turėtų rinktis elektroninį deklaracijos pildymo būdą. Elektroninis vedlys padės išvengti klaidų, o visas procesas vidutiniškai užtruks iki 18 min.“, – dėstė pašnekovė.
V. Katilienė atkreipė dėmesį, kad, vairuotojams užpildžius elektroninę eismo įvykių deklaraciją sistemoje draudimoivykiai.lt, visa informacija nedelsiant yra pateikiama avarijos kaltininko draudimo bendrovei.
„Eismo įvykį sukėlusiam asmeniui nebereikia apie nelaimę pranešti savo draudimo bendrovei, o nukentėjusiajam pakanka susisiekti su ja dėl tolesnio žalos atlyginimo proceso“, – aiškino draudimo specialistė.
Masinė: jei incidente dalyvavo daugiau negu dvi transporto priemonės, pildomos kelios deklaracijos. V. Balkūno / BNS nuotr.
Lemia ir detalės
Transporto priemonių draudikų biuro duomenimis, kas penktas eismo įvykis Lietuvoje deklaruojamas sistemoje draudimoivykiai.lt. Net 90 proc. visų elektroninių deklaracijų užpildo į eismo įvykį patekę lengvųjų automobilių vairuotojai.
Labai svarbu deklaracijos pabaigoje įrašyti užbrauktų langelių skaičių, kad ginčo atveju kita pusė nepažymėtų naujų aplinkybių.
Draudikų skaičiavimais, maždaug pusė pateikiamų popierinių eismo įvykių deklaracijų yra su klaidomis. Draudimo žalų ekspertai pataria į ką atkreipti dėmesį, kad būtų išvengta klaidų.
Pirmiausia patariama kuo detaliau aprašyti įvykio vietą, nurodyti tikslų adresą arba kelių susikirtimą. Jei nelaimė įvyko užmiesčio kelyje, reikėtų pažymėti kelią ir jo kilometrų žymą. Kartais užmiestyje įvykiai vyksta prie kitų objektų, kelių susikirtimų, tiltų, kelio ženklų, tad galima nurodyti šiuos objektus kaip orientyrus, nustatant įvykio vietą. Taip pat svarbu tiksliai užfiksuoti įvykio datą ir laiką.
Specialistai pastebi, kad vairuotojai neretai praleidžia elektroninės deklaracijos viduryje esančią dalį „Aplinkybės“. Vis dėlto ji yra itin svarbi nustatant eismo nelaimės kaltininką.
Ties žvaigždute pažymėtais langeliais svarbu išbraukti, kas netinka. Kiti šios dalies punktai pildomi įprastai – užbraukiant langelius ties tomis aplinkybėmis, kurios tinka.
Žymėkitės apgadinimus
Labai svarbu pabaigoje įrašyti užbrauktų langelių skaičių, t. y. pažymėti, kiek aplinkybių yra nurodyta, kad ginčo atveju kita pusė piktavališkai ar netyčia nepažymėtų naujų aplinkybių.
Taip pat patariama atidžiai ir aiškiai nubraižyti įvykio schemą. Tai bus tryliktoji elektroninės deklaracijos dalis. Schemoje privalu nurodyti kryptį, kaip eismo nelaimės metu vyko judėjimas, tiksliai nubrėžiant automobilių padėtis kelio atžvilgiu ir pažymint eismo juostas. Tai gali turėti lemiamos įtakos tais atvejais, kai susidūrimo vieta yra reikšminga nustatant eismo įvykio kaltininką. Pavyzdžiui, žiedinėse sankryžose, kelių susikirtimuose arba kai eismo įvykis atsitinka vienam iš vairuotojų persirikiuojant arba kertant horizontalų kelio ženklinimą.
Tos pačios skilties langeliuose reikėtų nurodyti, kurios transporto priemonės vietos buvo apgadintos. Rekomenduojama apgadinimus aprašyti bent minimaliai, kad vėliau deklaracijoje neatsirastų naujų apgadinimų, už kuriuos teks mokėti.
Derėtų atidžiai įvertinti deklaracijos dalį, kurioje pasirašote. Jei eismo įvykio dalyviai sutaria dėl to, kas yra kaltas dėl eismo nelaimės, keturioliktojoje elektroninės deklaracijos dalyje „Patvirtinu, kad esu atsakingas už padarytą žalą“ pasirašyti turėtų tik kaltininkas.
Didžiausia šioje vietoje daroma klaida – abiejų eismo įvykio dalyvių parašai, manant, kad tai yra abiejų dalyvių parašams skirta vieta. Draudimo bendrovei tokiu atveju tenka aiškintis, kuris deklaraciją pildęs asmuo pripažino savo kaltę. Jei abu eismo dalyviai pasirašo kaip atsakingi už padarytą žalą, tuomet gali būti pripažinta ir vertinama abipusė kaltė.
Painiava: kaltininko skiltyje pasirašyti turėtų tik avariją sukėlęs asmuo, o pabaigoje jau abiejų dalyvių parašai užtvirtina, kad nurodytos aplinkybės yra teisingos. P. Ramanausko / BNS nuotr.
Kaltininkui – kopija
Abiejų pusių parašams yra skirta penkioliktoji deklaracijos dalis „Vairuotojų parašai“. Šie parašai patvirtina, kad abu deklaraciją pildę asmenys sutinka su pateikta informacija. Pasirašyti turi abu vairuotojai, nepriklausomai nuo kaltės dėl eismo įvykio.
Jei pildoma popierinė deklaracija, nukentėjusysis turėtų pasiimti dokumento originalą, o įvykio kaltininkas – kopiją.
Jei incidente dalyvavo daugiau negu dvi transporto priemonės, pildomos kelioms deklaracijos. Kiekvienoje dalyje tas pats kaltininkas užpildo savo dalį ir nubraižoma to paties įvykio schema su visais eismo įvykio dalyviais. Taip pat galima naudoti baltą popieriaus lapą, kuriame visi eismo įvykio dalyviai turi surašyti automobilių ir vairuotojų duomenis, aprašyti aplinkybes, įvykio laiką ir tikslią vietą.
Jei nukentėjo kelio statinys, o sugadinto turto savininko ar jo atstovo nėra galimybės surasti, apie tai reikia informuoti specialiąsias tarnybas telefonu 112. Kelio statiniu gali būti šviesoforas, kelio atitvaras, kiemo įrenginiai, vartai. Tarnyba operatyviai suras šio kelio statinio savininką, su kuriuo deklaracija ir bus užpildyta. Vairuotojai klysta manydami, kad sugadinus šviesoforą, niekas to nepastebės, pavyks išvengti atsakomybės ir kaltininkas nebus surastas. Todėl svarbu pačiam kaltininkui pasirūpinti tinkamu eismo įvykio įforminimu.
Jei pildoma popierinė deklaracija, nukentėjusysis turėtų pasiimti dokumento originalą, o įvykio kaltininkas – jo kopiją. Mat nukentėjęs asmuo visada kreipiasi dėl žalos atlyginimo, o kaltininkas kai kuriais atvejais apie įvykį net nepraneša. Tokiu atveju draudimo bendrovei geriau pateikti originalų, t. y. raiškesnį, pasirašytą dokumentą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...