- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
ES Teisingumo Teismas (TT) nusprendė panaikinti Mobilumo paketo įpareigojimą vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį.
Reikšminga pergalė
„Džiaugiamės, kad TT įsiklausė į Lietuvos ir kitų šalių argumentus ir padėjo tašką dėl šios diskriminacinės Mobilumo paketo nuostatos panaikinimo. Nuosekliai laikėmės pozicijos, kad toks Mobilumo paketas, koks buvo iki šiol, niekaip nederėjo nei su ambicingais Europos žaliojo kurso tikslais, nei vidaus rinkos principais“, – sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Lietuvai byloje atstovavęs Karolis Dieninis pažymėjo, kad sprendimas žymi svarbią pergalę užtikrinant ES vidaus rinkos laisves.
„ES teisinės sistemos reguliavimas turi būti pagrįstas ir suderintas su ES sutartimis, kurios negali būti pamintos protekcionistiniais ES teisės aktų reikalavimais. ES TT sprendimas pabrėžia subalansuoto reguliavimo svarbą, neapsunkinant transporto operatorių nereikalingais reikalavimais“, – teigė K. Dieninis.
ES – į du blokus
Mobilumo paketas – teisės aktų rinkinys, susijęs su kelių transporto reguliavimu ES.
Po jo oficialaus paskelbimo 2020 m. liepą šis dokumentas padalijo ES į du blokus. Lietuva, Rumunija, Bulgarija, Lenkija, Vengrija, Malta ir Kipras suvienijo jėgas ir pateikė savo skundus ES TT. Estija ir Latvija atskirų ieškinių neteikė, tačiau į bylinėjimosi procesą buvo įsitraukusios ieškovių pusėje.
Tebegalios draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.
Mobilumo paketui pritarė Italija, Prancūzija, Nyderlandai, Danija, Vokietija, Liuksemburgas, Švedija, Graikija ir Austrija. Bylas taip pat gynė Europos Parlamentas ir ES Taryba.
Europos Komisijos (EK) 2021 m. atlikto tyrimo duomenimis, privaloma vilkiko kelionė į registracijos šalį kas aštuonias savaites – tai kasmet į aplinką papildomai išmetamos beveik 3 mln. t anglies dvideginio, beveik 5 proc. didesnė tarptautinių krovinių vežimo keliais emisija.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetes sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.
Neatsakyti klausimai
TTLA generalinis sekretorius Povilas Drižas atkreipė dėmesį, kad kai kurios išvados, kurios buvo pateiktos ES TT, paliko neatsakytų klausimų.
„Vilkiko grąžinimo reikalavimas panaikintas remiantis tik tuo, kad nebuvo atliktas poveikio vertinimas. Tačiau kiti ieškinio pagrindai – dėl laisvo paslaugų judėjimo, ES bendrosios rinkos ir konkurencijos iškraipymo, periferinių ES narių diskriminavimo – atmesti kaip nepagrįsti. Tai kelia tam tikrų abejonių ir susirūpinimą”, – sakė P. Drižas.
Paliktos galioti nuostatos dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo (cross-border) ir kabotažo operacijoms, taip pat draudimas vilkiko kabinoje reguliariai arba ilgiau kaip 45 valandas ilsėtis.
Pasak P. Drižo, tarptautinių operacijų ribojimas Lietuvos transporto veiklai – itin skausmingas. Tarptautinio transporto dalis šalies vežėjų veikloje – didžiausia ES: apie 90 proc. pervežimų yra tarptautiniai ir tik dešimtadalis – vietiniai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“4
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...