- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) planuoja nuo 2025 m. griežtinti techninę apžiūrą, suklastotą ridą laikant esminiu defektu. Specialistų nuomone, bandant spręsti vieną problemą, gali būti sukurta dar daugiau keblumų.
Klastoja dažnai
Lietuvoje maždaug kas penkta naudota transporto priemonė yra su suklastota rida. Tai kuria nesąžiningos konkurencijos aplinką, nes suklastoti odometro rodmenys automobilio kainą nepagrįstai gali padidinti net ketvirtadaliu. Pirkėjui tai ir didesnės eksploatacijos išlaidos, ir didžiulis automobilio nuvertėjimas.
Toli gražu ne visi savininkai pagalvoja apie savo transporto priemonės ridą, nors odometras yra vienas iš svarbiausių nusidėvėjimo indikatorių. Du identiški automobiliai negali kainuoti lygiai tiek pat, jeigu vienas iš jų yra nuriedėjęs dukart mažiau. Detalių, pavyzdžiui, rato guolio, ilgaamžiškumas yra nevienodas nuvažiavus 150 tūkst. km ir dvigubai tiek. Tad, jeigu vairuotojas nežino įsigijęs transporto priemonę, kurios rida buvo perpus sumažinta, jis gerokai permoka už pirkinį.
Pasak įmonės „carVertical“ atstovo Mato Buzelio, džiugu, kad valstybės institucijos šiai problemai pagaliau skyrė daugiau dėmesio, tačiau nuvilia tai, kad šį pasiūlymą tikriausiai formavo ne tie, kurie išmano automobilių rinką.
Prancūzijoje už ridos klastojimą baudžiama daugiau nei 26 tūkst. eurų bauda ir dvejų metų laisvės atėmimo bausme.
Neaiškumų – gausu
Pašnekovo nuomone, LTSA siekis suklastotą ridą laikyti stambiu trūkumu ne tik nesprendžia problemos iš esmės, bet ir sukuria papildomą galvos skausmą pirkėjams, kurie nukenčia nuo sukčių sandorio metu. Vietoj supratingumo tokie vairuotojai, sužinoję apie automobilio suklastotą ridą, sulauks papildomų reikalavimų.
„Asmenys, nežinantys apie naujai įgyto naudoto automobilio suklastotus odometro rodmenis, privalės kažkokiu būdu spręsti ridos sugrąžinimo klausimą. Jeigu techninės apžiūros metu automobiliui nebus leista dalyvauti eisme, vairuotojas turės sukti galvą. Kas jam pakoreguos ridą? Ir kokią ridą tada nurodyti?“ – klausė M. Buzelis.
Jo įsitikinimu, niekuo nenusikaltę vairuotojai ne savo noru bus priversti juodojoje rinkoje ieškoti, kas atliks nelegalią ridos korekcijos paslaugą. Edukacine prasme tai veiks kaip savotiškas pirkėjų auklėjimas, tačiau užkardyti ridos klastojimą tai nepadės. Sukčiai ir toliau suks ridas, o pirkėjai dėl to kentės dvigubai.
Užsieniečiams neaktualu
Techninės apžiūros metu vertinami tik Lietuvoje fiksuotos ridos pokyčiai. Naudotų automobilių importas sudaro reikšmingą dalį visų šalyje įvykstančių sandorių, o iš ten – ir didžioji dauguma suklastotos ridos atvejų.
LTSA pasiūlymas laikyti odometro rodmenų sumažėjimą stambiu defektu neturės jokios įtakos iš užsienio įvežamiems automobiliams. Skirtingos šalys tarpusavyje nesikeičia duomenimis ir artimiausiu laikotarpiu keistis nepradės.
M. Buzelio nuomone, ridos klastojimo problemą reikėtų spręsti pradedant klastotojų paieška, o ne užkraunant visą naštą ant pirkėjų pečių.
„Reikia didesnio teisėsaugos institucijų ir policijos dėmesio. Žmonės turi žinoti, kokia yra tokios rizikos kaina. Pavyzdžiui, Prancūzijoje už ridos klastojimą baudžiama daugiau nei 26 tūkst. eurų bauda ir dvejų metų laisvės atėmimo bausme“, – pasakojo pašnekovas.
Jo siūlymu, ginti reikia ne automobilių pardavėjus, o privačius pirkėjus, kurie turi būti tikri, kad, pirkdami naudotą automobilį, nebus apgauti. Komercinės įmonės pačios rūpinasi savo reputacija ir vengia transporto priemonių, kurių ridos istorija neaiški.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“5
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...