- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Atšilus oramas pakvimpa ne tik žibutėmis, bet ir didesne laisve keliuose, tačiau saugaus eismo ir vairavimo ekspertai pataria iškart neatsipalaiduoti, nes pavojų nestinga ir sausame kelyje
Grįžta motociklininkai
Atėjęs pavasaris neša žinią ir visų transporto priemonių vairuotojams – netrukus važiuosime greičiau, keliuose nereikės baimintis slidžių kelio ruožų. Motociklininkai džiaugiasi, kad jau dabar gali išvažiuoti į kelius, nes antri metai galioja Kelių eismo taisyklių (KET) punktas, kuriame sakoma, kad jei ant važiuojamosios kelio dalies ar jos pakraščiuose nėra ledo – pirmyn į trąsą.
Motociklininkų klubo "Vėjų laumės" prezidentė Liudmila Lapė visiems daugiau nei du ar tris ratus turinčių trasnporto priemonių vairuotojams primena, kad į kelius po truputį grįžta motociklininkai.
"Toks jau tas mūsų sezonas keliuose – pusę metų jame dalyvauja mažesni eismo dalyviai, o pusę metų – ne. Tad dalis vairuotojų paprasčiausiai atpranta būti budresni keliuose", – sako motociklininkė. Todėl ji neskuba iš karto grūmoti pirštu kiekvienam vairuotojui, nepraleidusiam motociklo ar jo nepastebėjusiam.
"Reikia laiko vieniems prie kitų priprasti", – sako pašnekovė ir pati atkreipia motociklininkų dėmesį, kad pirmą kartą po žiemos išsitraukus motociklą iš garažo nereikia pulti į kelią. "Pirmiausia atgaivinkime savo instinktus – juk ne tik motociklui reikia po žiemos prasimankštinti, bet ir pačiam motociklininkui, ypač tam, kuris ne tik vairuoja motociklą, bet žiemą praleido prie automobilio vairo", – sakė Liudmila.
Ji pataria ir pirmuosius kilometrus bendrojo naudojimo keliais įveikti itin atsargiai, nes po žiemos, kai gatvės buvo barstomos druskos ir smėlio mišiniais, o pavasariniai lietūs jų dar iki galo nenuplovė, ant skiriamųjų juostų, kelkraščiuose susikaupę nemažai smėlio, ant kurio užvažiavus galima prarasti motociklo kontrolę.
"Aš apskritai pirmuosius kelis šimtus kilometrų stengiuosi nuvažiuoti užmiesčio keliais – ten ir eismo intensyvumas mažesnis, o ir jų būklė dažniausiai geresnė nei miesto gatvių", – pasakojo "Vėjo laumių" prezidentė.
Pirmiausia atgaivinkime savo instinktus – juk ne tik motociklui reikia po žiemos prasimankštinti, tačiau ir pačiam motociklininkui.
Saugus atstumas
Miesto gatvės pavasarį tampa dar pavojingesnės ir dėl to, kad jose atsiranda daug netikėtų kliūčių – duobių, kurių stengiasi išvengti kiekvienas eismo dalyvis – tiek ir motociklininkas, tiek ir automobilio vairuotojas, nes trinktelėjimas į ją mažiausiai gali baigtis išsprūdusiu necenzūriniu žodžiu, o blogiausiu atveju – padangos, ratlankio ar pakabos elementų remontu.
"Tokio klimato zonoje jau gyvename – vasarą termometro stulpeliai gali rodyti ir 30 laipsnių temperatūrą, o žiemą tokį patį skaičių oro temperatūra gali pasiekti ir leisdamasi žemiau nulio, asfaltas į tai reaguoja, tad pavasarinių duobių neišvengsime", – sako ekonomiško ir saugaus vairavimo ekspertas Artūras Pakėnas.
Vis dėlto, anot jo, kiekvienas galime pasistengti išvengti nemalonumų, kurie gali ištikti įvažiavus į duobę. Pagrindinė taisyklė, kurią jis ragina prisiminti, – saugaus atstumo laikymasis. "Kuo arčiau priešais važiuojančio automobilio privažiuosite, tuo mažiau laiko turėsite išvengti kelyje pasitaikiusios kliūties", – sako pašnekovas.
Be to, jis verčia mintyse susimodeliuoti ir situaciją, kai vairuotojas, pamatęs kliūtį kelyje, nuspręs staiga stabdyti, o to prognozuoti negalime, tuomet saugaus atstumo nesilaikymas gali kainuoti daug daugiau nei padangos remontas ar naujos įsigijimas.
"Eismo aplinkos stebėjimas ir vertinimas, mano manymu, yra pagrindinis kriterijus, kurio turi nepamiršti kiekvienas važiuojantysis kelyje. Kuo daugiau kelio ir aplink jį esančios infrastruktūros mato vairuotojas, tuo geriau, tiksliau ir, svarbiausia, laiku gali į kažkokius netikėtumus kelyje sureaguoti. Veidrodėliai automobilyje juk ir įrengti tam, kad kuo daugiau matytume, o ne žiūrėtume, kaip puikiai atrodome patys", – tvirtina ekspertas.
Ragina neatsipalaiduoti
Dar vienas pavojus, kuris kyla vairuotojams pavasarį, – saugaus greičio pasirinkimas. Taip tvirtina ir kalbintas A.Pakėnas, ir Lietuvos automobilių sporto federacijos viceprezidentas, automobilių sporto treneris Jonas Dereškevičius.
Pasak abiejų patyrusių automobilininkų, balandžio 1-oji yra ta riba, kai vairuotojas gali neva oficialiai viską daryti greičiau.
"Daug kas įsitikinęs, kad kelias pavojingas tik žiemą, o šiltuoju metų laiku jis tampa saugesnis. Iš dalies taip ir yra, tačiau žiemą kiekvienas ir važiuojame atsargiau, nes žinome, kad gali pasitaikyti slidžių kelio ruožų, kad atsargiau reikia elgtis posūkyje, nes automobilis gali pradėti slysti, tačiau, vos tik sniegui nutirpus ir keliui nusausėjus, visas šis supratimas dingsta, tad kelias pasidaro lyg ir saugesnis, tačiau ir mes pamirštame atsargumą", – sako J.Dereškevičius.
Tačiau pavojai nedingsta. Kelias vis dar gali būti slidus, nes ten, kur mažiau pašviečia saulė, gali laikytis šaltukas, o sniego tirpsmo vanduo nutekėjęs ant kelio sušalti, tuomet, kai nebebūna šalčio, ant kelio dangos kaupiasi vanduo ir automobilio padangos gali akvaplanuoti, tad vairuojantis žmogus visada turi būti atidus.
Leistinas ir saugus greitis
Kai kurie vairuotojai, pasak J.Dereškevičiaus, atėjus šilltiems orams, savo automobilius puošia ir didesniais ratlankiais, žemo profilio padangomis, o tai irgi keičia automobilio valdymo savybes.
"Pirmiausia gali keisti greitis. Juk gamintojas automobilio spidometro parodymus sureguliuoja vertindamas tam tikrą ratlankio ir padangų aukštį, o kiekvienas pokytis ne pagal gamintojo reglamentavimą yra nukrypimas nuo normos", – sako J.Dereškevičius.
Maksimalus greitis dar nereiškia, kad visi tokiu ir turi lėkti.
Beje, sausas kelias ir leistino greičio limito didinimas kai kuriuos vairuotojus veikia ir psichologiškai. Jie mano, kad gali važiuoti greičiau – juk kelyje neslypi pavojai, tačiau kuo didesnis greitis, tuo subtilesnių ir tikslesnių vairuotojo veiksmų reikia automobiliui suvaldyti.
"Juk ne veltui lenktynininkai į galingiausius ir greičiausiausius automobilius sėda tik tuomet, kai jėgas pabando važiuodami ne tokia galinga technika. Juk ne kiekvienas gali sėsti prie "F 1" bolido vairo ir lėkti trasoje. Vienas dalykas yra keliuose nustatytas maksimalus saugus greitis, o visai kas kita, kokiu greičiu gali važiuoti kiekvienas mūsų. Aš čia kalbu ne apie tai, kad lenktynininkas, kuris trasoje lekia, sakykime, 200 km/val. greičiu, galėtų tokiu važiuoti ir viešo naudojimo keliuose – ne. Aš sakau, kad kartais vairuotojui saugus greitis yra kur kas mažesnis nei nurodytas kelio ženkle ar apibrėžtas KET. Jeigu žinote, kad galima važiuoti 130 km/val., tačiau toks greitis jums neatrodo saugus arba, važiuodami tokiu greičiu, jaučiate diskomfortą, važiuokite tokiu, koks jums atrodo saugus. Maksimalus greitis dar nereiškia, kad visi tokiu ir turi lėkti", – tvirtina J.Dereškevičius.
A.Pakėnas, kalbėdamas apie šią situaciją, kartu primena ir kitą taisyklę, kad vairuotojas eisme turėtų laikytis kuo arčiau dešiniojo važiuojamosios dalies krašto. "Tai reiškia, kad jeigu dviejų juostų kelyje pirmoji juosta yra laisva, ja ir turėtumėte važiuoti, o ne karaliauti antrojoje. Visuomet atsiras bent šiek tiek greičiau už jus važiuojančiųjų, tad, kad eismas vysktų sklandžiai, pirmiausia kviečiu visus prisminti šią taisyklę", – sako vairavimo ekspertas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai10
Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...
-
Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai2
Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...