- Neringa Gudišauskaitė, „Ryto garsai“
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ekonomistai sako, kad dabartinis degalų kainų padidėjimas neprivers žmonių atsisakyti automobilių. Gyventojai esą ieškos kitų išlaidų, kurias galima sumažinti, todėl mažesnio degalų suvartojimo neprognozuojama. Be to, pasak kai kurių ekspertų, jau dabar žmonės yra įpratę važinėti taupiau – dažniau keliauja grupėmis, renkasi ekonomiškesnius automobilius ar pigesnį kurą.
Sakyti, kad degalų kainas gyventojai ir žiniasklaida ypač stebi pastaruoju metu, kai kainos sukasi apie penkis litus, nebūtų tikslu. Pasak analitikų, būtent degalai – yra ta grupė prekių, kurių kainų pokyčiai žmones visada jaudina labiausiai.
„Degalų kainas praktiškai matome beveik ant kiekvieno kampo, kur yra benzino kolonėlės“, – sako Julita Varanauskienė, SEB banko šeimos finansų ekspertė. Anot jos, penki litai degalų kainų švieslentėje gyventojus itin veikia psichologiškai.
„Jei pažiūrėsime, kas labiausiai brango per antrąjį praėjusių metų pusmetį, tai pamatysime, kad labiausiai pabrango malkos. Tas pabrangimas siekia 29 procentus. O transporto priemonių degalai brango 13 procentų. Galime skaičiuoti, kad nuo metų pradžios yra dar keletas procentų prisidėję.
Bet žmones labiausiai erzina ir nerimą kelia tai, kad tos degalų kainos dabar brangsta kiekvieną dieną ir neaišku, kada bus to brangimo pabaiga. Nemaža dalis žmonių mano, kad tai yra pirmo būtinumo prekė, kurios atsisakyti jie negali“, – teigia J. Varanauskienė.
Jeigu paprašytume prisiminti, kada pirmą kartą degalų kainos perkopė 4 litų ribą, turbūt lengva nebūtų. Dėl vis besikeičiančių kainų atrodo, kad tai buvo gana neseniai, tačiau keturių litų už litrą populiariausių degalų kainą pasiekė 2008-taisias.
Vadinasi, tam, kad degalai pabrangtų dar litu, prireikė ketverių metų. Per tą laiką kai kurie maisto produktai ar kiti energetiniai ištekliai brango labiau, tačiau, kaip pastebi ekonomistai, racionalūs paaiškinimai žmonių nenuramina.
„Viena priežastis turbūt yra tai, kad degalai ir taip yra brangūs. Minimalieji akcizai neatsižvelgia į tai, kokios yra pragyvenimo sąlygos šalyje. Visoje Europoje taikomas minimalus akcizas reiškia, kad turtingesnėse šalyse šitą akcizo naštą pakelti yra žymiai lengviau negu Lietuvoje.
Dalis to pykčio yra pateisinama. Aišku, tai yra labai arti vartotojo. Vartotojai tai nuolatos mato, turbūt kas kelias dienas šito kuro pilasi. Be to, degalinės reklamuoja savo kainą, todėl visa tai yra matoma ir matoma, kad jos kyla. Viskas čia yra labai paprasta – žmonės nemėgsta kylančių kainų“, – tvirtina Laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas.
Pasak jo, nepaisant padidėjusių kainų, vargu ar būtų galima prognozuoti, kad gyventojai rečiau naudosis automobiliais. Net ir tie, kurie prieš keletą metų sakė, kad mažiau važinės galbūt tada, kai degalų kaina pasieks penkis litus, greičiausiai šiandien tokių savo žodžių netesės.
„Ekonomistai yra pripratę manyti, kad degalų paklausa nėra elastinga kainos atžvilgiu – net ir esant aukštoms degalų kainoms, žmonėms yra labai sunku jų atsisakyti. Žmonės, kurie būtų išleidę pinigus kitoms prekėms, dabar jas išleis degalams. Tas procesas, kai žmonės pradeda naudotis dviračiais ar viešuoju transportu, yra labai lėtas“, – sako Ž. Šilėnas.
„Manau, kad dabartinis kainų pakilimas, ko gero, dar nėra ta riba, dėl kurios žmogus atsisakytų automobilio ir naudotųsi kažkokiomis alternatyviomis priemonėmis.
Verčiau žmonės ieško, kaip gauti tą pačią paslaugą – važiuoti automobiliu, ten, kur nori – bet gauti ją pigiau. Kontrabandinių degalų paklausa darosi didesnė ir aktualesnė daugeliui žmonių. Manyčiau, kad šiuo metu tas kainos pasikeitimas tiems žmonėms, kurie transportą naudoja intensyviai, nebus tas paskutinis lašas, kuris verstų atsisakyti savo asmeninio transporto“, – tikina ekonomistė Julita Varanauskienė.
Ji sako, kad žmonės, kurie dėl brangstančių degalų norėtų sumažinti savo išlaidas, turėtų gerai paskaičiuoti ir įvertinti savo įpročius ir galbūt ieškoti būdų, kaip degalinėse palikti mažiau pinigų.
„Jeigu mes kalbame apie tuos, kuriems automobilis yra tik patogumo priemonė, jie daugiau važinėjasi miesto ribose, tai jiems reikėtų susėsti ir paskaičiuoti, ar nebūtų pigiau ir dar pakankamai patogu naudotis visuomeniniu transportu. Jeigu automobilis yra būtinybė, žmonės kooperuojasi – į automobilį sėda keliese ir dalinasi sąnaudas“, – teigia SEB banko Šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė.
Tuo metu Ž. Šilėnas iš Laisvosios rinkos instituto sako, kad Lietuva neišnaudoja visų galimybių, galinčių atpiginti degalus šalies viduje.
„Lietuva turėtų kelti klausimą, kad Europos Sąjungoje minimaliųjų akcizų išvis neturėtų būti. Lietuva yra tarp dviejų ne Europos Sąjungos šalių, kur benzinas yra istoriškai pigesnis. Lietuva taiko akcizo mokestį, kuris yra didesnis negu yra nustatytas Europos Sąjungos. Ir jį galėtų sumažinti, tarkim, 26 centais litrui. Be to, dar priskaičiavus tai, kad PVM yra skaičiuojamas „ant akcizo viršaus“, tai galime daryti tokią prielaidą, kad bent 30 centų galėtų benzinas pigti. Nuo sumažėjusios degalų kainos visi vartotojai tikrai išloštų ir tiesiogiai pirkdami kurą, ir tiesiogiai pirkdami kitas prekes“, – sako Ž. Šilėnas.
Tačiau Finansų ministerija šiuo klausimu laikosi tvirtos pozicijos: ministrė Ingrida Šimonytė sako, kad toks žingsnis nepateisintų degalų kainų mažėjimo lūkesčių, o valstybės biudžetas prarastų pajamas. Anot Finansų ministerijos, degalų kainos pirmiausia priklauso nuo naftos produktų kainos pasaulinėje rinkoje. Taip pat ir nuo konkurencijos rinkoje bei degalų paklausos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vyriausybė siūlo „atrišti“ rankas savivaldybėms: ar kelių būklė regionuose pagerės?
Vyriausybė trečiadienį pritarė prezidento Gitano Nausėdos iniciatyvai Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšas savivaldybėms paskirstyti pagal juose gyvenančių žmonių skaičių ir kelių jose ilgį. Be to, Ministrų kabinetas pr...
-
Ruginienė dėl pensijų fondų siūlys įvairius scenarijus
Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Inga Ruginienė sako, kad Lietuvos banko (LB) pristatyti siūlymai dėl antrosios pensijų pakopos sistemos reformos yra svarstytini ir atitinka jos pačios išsakytus lūkesčius dėl darbdavių įsitraukimų į p...
-
Paluckas apie kuro kainas: situacija yra stebima
Šalyje nuo sausio padidėjus kuro akcizams ir pabrangus degalams, premjeras Gintautas Paluckas sako, kad pasibaigus pirmajam ketvirčiui bus analizuojamas didesnių akcizų poveikis kuro vartojimui tiek Lietuvoje, tiek kaimyninėse valstybėse. ...
-
Ar galime likti išvis be elektros: Vyriausybė svarstė įvairius scenarijus4
Regione fiksuojant galimas diversijas prieš strateginę infrastruktūrą, įskaitant energetikos, premjeras Gintautas Paluckas tikina, kad Lietuvos vartotojai net ir kritiniais atvejais neliktų be elektros. ...
-
Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija – apie šilumos kainas: kiek mokėsime už gruodį?1
Sausį šalies gyventojus pasieksiančios gruodžio mėnesio sąskaitos už šilumą nedaug skirsis nuo sąskaitų atitinkamu laikotarpiu pernai, prognozuoja Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija (LŠTA). ...
-
„Litgrid“: nepaisant rekordinės vėjo elektrinių gamybos, elektros kaina gruodį augo
Nepaisant Suomijos ir Estijos elektros kabelio „Estlink2“ pažeidimo, vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje gruodį ūgtelėjo 1 proc. iki 89,7 euro už megavatvalandę (MWh). ...
-
Elektros tiekėjai grąžins pinigus vartotojams: atsakė, kas ir kaip atgaus įmokas
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo nepriklausomus elektros tiekėjus vartotojams grąžinti daugiau nei 8,3 mln. eurų už imtus mokesčius, keičiant tiekėją ar nutraukiant sutartį. Kai kurie elektros tiekėjai sako jau grąžin...
-
Eurostato duomenys nedžiugina: Lietuvos įmonės gali tapti lengvu taikiniu finansiniams sukčiams?
Eurostato duomenys rodo, kad nors pagal bazinį Skaitmeninio intensyvumo indeksą Lietuvos įmonės šiek tiek lenkia ES vidurkį, aukštą skaitmeninį intensyvumą turinčių įmonių dalis – mažiausia Baltijos šalyse. Ekspertų tei...
-
Registrų centras: vien tik gruodį šeimininkus pakeitė 2,6 tūkst. butų – ar NT rinka atsigauna?
Praėjusiais metais Lietuvoje įvyko 114,5 tūkst. nekilnojamojo turto (NT) pirkimo-pardavimo sandorių – 1,3 proc., arba 1,5 tūkst. daugiau nei 2023 metais, trečiadienį skelbia įregistruotus NT sandorius analizuojantis Registrų centras. ...
-
Kainos kelia šoką: suskaičiavo, kurie maisto produktai brango labiausiai2
Kainų stebėtojai praneša, kad praėjus šventėms, maisto kainos, kaip ir įprasta, šiek tiek sumažėjo, tačiau stebina, kiek kainos augo per trejus metus. Nuo karo Ukrainoje pradžios, pigiausių prekių krepšelis brango 21 proc...